skip to Main Content
توقیف دارایی‌های افغانستان به‌دست آمریکا در میانه‌ی قحطی
جامعه سیاست عمومی کیوسک

توقیف دارایی‌های افغانستان به‌دست آمریکا در میانه‌ی قحطی

آمریکا دارایی‌های افغانستان را در میانه‌ی قحطی توقیف و منتقل خواهد کرد؛ جو بایدن رییس جمهور آمریکا، فرمانی صادر کرده که بنابر آن نزدیک به ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان تقیسم بر دو شده و نیمی هزینه کمک غذایی به افغانستان شود و نیم دیگر برای غرامت به بازماندگان قربانیان حمله ۱۱ سپتامبر در آمریکا اختصاص داده شود.

خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر سال‌هاست در دادگاه‌ها به دنبال دریافت غرامت از دولت افغانستان هستند که در زمان حمله تحت کنترل طالبان بود. بازگشت دوباره طالبان به قدرت و تایید رییس جمهور آمریکا این فرصت را فراهم کرده که نیمی از دارایی‌های مردم افغانستان بابت غرامت به آنها پرداخت شود.

این تصمیم دولت آمریکا برای ضبط و انتقال دارایی‌های مردم افغانستان به شهروندان آمریکا موجی از محکومیت را در داخل و خارج آمریکا به دنبال داشته. بلال عسکریار از فعالان افغان به الجزیره گفته «مردم افغانستان هیچ نقشی در حملات ۱۱ سپتامبر نداشتند و این یک حقیقت است. کاری که بایدن انجام می‌دهد عدالت برای قربانیان نیست بلکه دزدیدن دارایی مردم فقیر افغانستان در میانه قحطی و گرسنگی‌ایست که به واسطه خروج فاجعه‌بار آمریکا از افغانستان صورت گرفت».

قطع کمک‌های بین‌المللی و تحریم و توقیف دارایی‌های افغانستان آن‌هم در شرایط دشوار زمستانی و تحت حاکمیت طالبان، نزدیک به ۲۳ میلیون نفر که بیش از نصف جمعیت افغانستان هستند را در خطر گرسنگی مطلق قرار داده است. سازمان ملل تخمین زده است که حداقل یک میلیون کودک زیر ۵ سال افغان ممکن است به خاطر گرسنگی جان خود را از دست بدهند. سازمان‌های بین‌المللی قحطی و گرسنگی افغانستان را در شمار یکی از مصیبت‌بارترین فجایع انسانی سال‌های اخیر طبقه بندی می‌کنند.

همچنین بخوانید:  «احساس کردم از دانشگاه زندان ساخته‌اند»

فاجعه انسانی در حال وقوع و عدم توجه جامعه جهانی از جمله کشورهای ثروتمند جهان شمال، فشار برای لغو تحریم و کمک غذایی به افغانستان را افزایش داده است. در چنین شرایطی عمل دولت آمریکا برای توقیف دارایی‌های مردمی در قحطی پس از سال‌ها اشغال کشورشان و خروج فاجعه‌بار آمریکا، سوال‌های فراوانی ایجاد کرده است.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗