skip to Main Content
خودسوزی دستفروش در پی برخورد ماموران شهرداری
اقتصاد جامعه کیوسک

موج جدید برخورد با دستفروشان

خودسوزی دستفروش در پی برخورد ماموران شهرداری

چهار‌شنبه‌ی هفته‌ی پیش، در خرم‌آباد، برخورد ماموران شهرداری با یک دستفروش، منجر به اقدام او به خودسوزی شد که البته با دخالت فوری مردم، آتش دستفروش خاموش شد و  او توسط مردم به بیمارستان منتقل شد. فرماندار خرم‌آباد در واکنش به این اتفاق مدعی شد که بین نیروهای شهرداری و فرد دستفروش «برخورد فیزیکی اتفاق نیفتاده است.»

به نظر می‌رسد که موج جدیدی از برخورد قهری با دستفروشان آغاز شده؛ در هفته‌ی گذشته در تهران نیز مسئولان شهرداری از برنامه‌ی‌شان برای «ساماندهی» دستفروشان خبر داده‌اند. مدیر ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در یک نشست خبری از «آزادسازی» پیاده‌راه خیابان صابونیان خبر داده که به عقیده‌ی او «در سیطره‌ی دستفروشان» بوده است. او با استفاده از واژه‌ی «پاکسازی» برای مقابله با دستفروشان مدعی شده که «بیش از ۷۰درصد دستفروشان دغدغه و مشکلات معیشتی ندارند.»

به زعم این مقام مسئول، دستفروشان افرادی هستند که برای مغازه‌داران فعالیت می‌کنند. او معتقد است گفته اگر فردی برای امرار معاش زندگی خود به دستفروشی روی آورده، می‌تواند در روزبازار هم فعالیت کند. روزبازارها مناطقی تعیین‌شده توسط شهرداری هستند که بابت فضای مورد استفاده توسط دستفروشان از آن‌ها کرایه گرفته می‌شود

به همین رویه، یکی از مسئولان شهرداری کرج نیز چند روز پیش خبر داده که طرح «جمع‌آوری» دستفروشان و «رفع سد معبر» در خیابان المهدی آن شهر در حال اجراست. مجید کمالی نژاد، مدعی شده که این طرح در راستای کاهش ترافیک، روان کردن معابر پیاده، «حمایت از حقوق شهروندان» و جلوگیری از ادامه‌ی فعالیت مشاغل «مزاحم» است و «تا جمع آوری کامل ادامه خواهد داشت.»

شهرداری‌ها در ایران معمولا به سختی دستفروشان را به رسمیت می‌شناسند و عموما برخوردهای خشنی با دستفروشان داشته‌اند. تصاویر و فیلم‌های بسیاری از درگیری ماموران شهرداری با دستفروشان و کتک زدن و بی‌احترامی به آنها منتشر شده است. در همین رابطه یک جامعه‌شناس، مریم ایثاری، به سیاست‌های بدنام‌سازی دستفروشان اشاره کرده و گفته دستفروشان معمولا به مثابه افرادی راحت‌طلب و تن‌آسا بازنمایی می‌شوند که برای فرار از پرداخت مالیات، عوارض کسب و نظارت‌های قانونی به این شغل روی آورده‌اند، اما در واقعیت، دستفروشی شغلی‌ست که به‌دلیل عدم حمایت‌های اجتماعی، فاقد امنیت و مصونیت در برابر اعمال خشونت است و هزینه‌های متعددی نظیر پرداخت رشوه به معبربانان و کرایه‌ی روزانه‌ی انبار اجناس را در بردارد.

همچنین بخوانید:  سفره بیماران خاص هر روز کوچکتر می‌شود
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗