skip to Main Content
افزایش اختیار پلیس در استفاده از اسلحه 
جامعه سیاست کیوسک

دستور کار مرکز پژوهش‌های مجلس:

افزایش اختیار پلیس در استفاده از اسلحه 

اصلاح قانون استفاده از سلاح توسط پلیس در دستور کار مرکز پژوهش‌های مجلس قرار گرفته است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس، بابک نگاهداری، خواستار استفاده از همه ظرفیت‌های حقوقی برای اصلاح قانون موجود شده و به بخش حقوقی مرکز پژوهشی ابلاغ کرده تا پیش نویسی برای اصلاح «قانون استفاده از سلاح توسط پلیس» تهیه کنند.

همچنین رئیس کمیسیون قضائی مجلس درباره‌ی ضرورت اصلاح قانون به‌کارگیری سلاح توسط ماموران پلیس گفته «واقعا تا این حد نباید دست نیروی انتظامی بسته باشد تا جایی که سر و رگ مأمور را بزنند!»

بررسی افزایش اختیارات پلیس برای استفاده از اسلحه درحالی‌ست که سال‌های اخیر اتفاقات بسیاری در این زمینه رخ داده که باعث مرگ مردم عادی و رهگذر شده است.

در مهرماه سال ۹۸ نیروهای کلانتری شهرک ناجای مشهد در حال تعقیب دزدان فراری بودند که بر اثر تیراندازی آنان، یکی از کارگران شهرداری هدف اصابت گلوله قرار گرفت و باعث مرگ او شدند.

در مهرماه امسال نیز خودرو یک خانواده مورد شلیک مستقیم پلیس با اسلحه کلاشینکف قرار گرفت که باعث مرگ ساناز ۲۹ ساله شد. وکیل این خانواده گفته بود‌ «زمانی به خودرو شلیک می‌شود که در تقاطع بی‌حرکت ایستاده بود.»

در آبان ماه سال گذشته نیز ویدیویی منتشر شد که نشان می‌داد فردی به نام محسن مین‌باشی با شلیک پلیس جان خود را از دست می‌دهد. اولیاء دم محسن با حضور در دادسرای نظامی خراسان شمالی شکایتی با عنوان تیراندازی منجر به قتل مطرح کردند.

در همان روزها معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کردستان خبر داد که «در پی شلیک پلیس به یک ماشین مظنون، گلوله کمانه کرده و به یکی از اهالی روستای اورامان اصابت می‌کند و منجر به زخمی شدن و فوت او می شود.»

در اردیبهشت امسال نیز یک کودک در شلیک نیروی انتظامی در سیستان و بلوچستان کشته شد. این اتفاق به دنبال شلیک نیروی انتظامی به سمت یک خودرو در منطقه ایرانشهر رخ داد.

اتفاقات مرور شده تنها چند مورد از شلیک با اسلحه پلیس بوده که منجر به مرگ مردم عادی شده و واکنش پلیس به تمامی این اتفاقات سهوی خواندن آنها بوده است.  

قانون بکارگیری سلاح توسط ماموران نیروهای مسلح در موارد ضروری در سال ۱۳۷۳ به تصویب رسیده و بررسی بندها و موارد آن نشان می‌دهد که آن چنان که باید محدودیت زیادی برای استفاده از اسلحه وضع نشده است و افزایش اختیارات پلیس برای استفاده از اسلحه می‌تواند جان افراد بسیاری را در خطر بیاندازد.

همچنین بخوانید:  کمتر از پنج دقیقه معامله شد
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗