skip to Main Content
بی‌اعتنایی مسئولان به پیش‌بینی‌های سیل
جامعه سیاست کیوسک

وضعیت بحرانی در جنوب سیستان‌وبلوچستان

بی‌اعتنایی مسئولان به پیش‌بینی‌های سیل

سخنگوی سازمان اورژانس کشور از جان باختن هشت نفر طی چند روز گذشته در سیل مناطق جنوبی کشور خبر داد. تا کنون ۸ تن جان باختند و ۲ تن همچنان مفقود هستند. آمار مصدومین گزارش شده از سوی عوامل اورژانس متعلق به استان‌های فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان است.

در شهر کنارک استان سیستان و بلوچستان دریافت لحظه‌ای ۱۰۰ میلی‌متر باران در مدت زمان ۲۰  دقیقه یکی از شدیدترین بارش‌های تاریخ ایران به ثبت رسیده است و باعث غرقابی و وخیم شدن اوضاع این شهر شده است.

فرماندار کُنارک گفته «آب حاصل از بارش باران به بیش از ۲ هزار خانه در این شهر بندری نفوذ پیدا کرده است و بیش از ۱۲ هزار نفر درگیر آبگرفتگی خانه‌های خود هستند.»

بسیاری از محله‌های شهر کنارک دچار آبگرفتگی شده و خسارت جدی به آنان وارد شده است. بارش باران و جاری شدن سیلاب در چابهار هم باعث طغیان رودخانه تیس و آبگرفتگی بسیاری از خانه‌های این روستا شد. همچنین بارندگی‌ برق ۶ روستای شهرستان دلگان در سیستان و بلوچستان را قطع کرده است.

این منطقه در دو سال گذشته شاهد سیل شدیدی بود و بعد از گذشت بیش از یک هفته از شروع باران‌های سیل‌آسا در بخش‌های جنوب و جنوب غربی استان سیستان و بلوچستان محمد بلوچ‌زهی بخشدار مرکزی نیکشهر گفته بود «هنوز از سرنوشت بسیاری از روستاییان سیل‌زده به‌ویژه در مناطق کوهستانی خبری در دست نیست.»

دو سال پیش هشدار داده شده بود که با توجه به میزان میانگین بارش سیستان و بلوچستان، نه تنها بارش در این منطقه به صورت میانگین کم است که حتی می‌تواند در بعضی سال‌ها نسبت به میانگین افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد و با توجه به توانایی پایین خاک در جذب رطوبت، این منطقه، تحت بارش‌های شدید و ناگهانی، بسیار مستعد سیلابی شدن است.

همچنین بخوانید:  شبکه فاضلاب تهران را می‌بلعد

نقطه شروع بحران سیل‌های گذشته در ایران مدیریت آب پشت سدها است. شواهد به دست آمده از سیل‌های گذشته نشان می‌دهد که مسئولین در مدیریت آب پشت سدها دست به اقدام فوری نزده‌اند. به نظر می‌رسد مسئولین سدها در ابتدا ترجیح تا آب را ذخیره کنند تا مخازن سدها پر شوند. دوسال پیش هنگامی متوجه خطر شدند، که دیگر دیر شده بود و سدها سرریز شده و عملا انگار سدی وجود نداشت. در چنین وضعیتی، دبی آب ورودی و خروجی و رهاسازی شده یکسان می‌شود.

پیش‌بینی‌های مختلفی درباره سیل در مناطق مختلف در ایران داده شده است اما هیچ گونه اقدام پیش‌گیرانه‌ای از سمت مسئولان برای کاهش خسارت‌های جانی و مالی مردم صورت نگرفته است و در نقاط مشابه سیل‌های سال گذشته شاهد تکرار همان رویه هستیم.دو سال پیش تحلیلی درباره هشدار سیل این مناطق به میدان ارسال و منتشر شده بود که بعید است مورد توجه تصمیم‌گیرندگان و کارشناسان واقع شده باشد.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗