skip to Main Content
سایه تهدید ٨٠٠‌ هزار تن روغن سوخته بر سر محیط‌زیست کشور
کیوسک

سایه تهدید ٨٠٠‌ هزار تن روغن سوخته بر سر محیط‌زیست کشور

مشاور هیأت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفته «سالانه ٨٠٠‌هزار تن روغن سوخته درکشور تولید می‌شود که تخلیه یک مخزن پنج لیتری روغن سوخته در طبیعت می‌تواند ١٨کیلومتر از آب‌های زیرزمینی را آلوده کند». سالانه یک‌میلیون تا یک‌میلیون و١٠٠‌هزار تن روغن موتور درکشور تولید می‌شود و به گفته پیام پرندا، بعد از مصرف حدود ٨٠٠‌هزار تن از این میزان به روغن سوخته تبدیل می‌شود که برای طبیعت بسیار خطرناک است.

او ضمن بیان نحوه شکل گیری ستاد بازیافت روغن‌های سوخته، گفته است ارزانی بهای نفت در بازارهای جهانی، صرفه خرید و بازیافت این مواد را هم کاهش داده و این مواد آلاینده که آلودگی‌های غیرقابل جبرانی را برای محیط‌زیست به وجود خواهند آورد، دیگر خریدار چندانی ندارند. پرندا گفته است «مشکلی که درحال حاضر در روند جمع‌آوری و بازیافت روغن سوخته‌ها با آن روبه‌رو هستیم، کاهش قابل ملاحظه قیمت آن است، قبلا این واحدهای جمع‌آوری برای آنها مقرون به‌‌صرفه بود که در روستاها و قریه‌های دوردست روغن سوخته‌ها را جمع‌آوری و به مراکز بازیافت تحویل دهند اما به دلیل افت شدید قیمت نفت، قیمت این روغن‌ها هم به شدت کاهش یافته است».

این مقام دولتی مدعی شده چنانچه واحدهای نظارتی در این حوزه وارد نشوند تا با ایجاد یک‌سری معافیت‌های مالیاتی و مشوق‌ها، دوباره قیمت را برای خرید واحدهای جمع‌آوری مساعد نشود، حجم بسیار زیادی روغن سوخته وارد طبیعت خواهد شد؛ «اگر زمانی بابت میزان مشخصی روغن سوخته ١٠٠‌هزارتومان پرداخت می‌شد، اکنون به همان میزان روغن مثلا ٣٠‌هزارتومان داده می‌شود. از این‌رو دیگر برای واحدهای جمع‌آوری مقرون به‌صرفه نیست». پرندا تعداد واحدهای غیرمجاز بازیافت روغن سوخته در کشور را زیاد دانسته و وعده داده در صورت ساماندهی این مراکز، قطعا به صورت قانونی با واحدهای متخلف برخورد خواهد شد.

همچنین بخوانید:  در ستایش خواب
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗