skip to Main Content
شیوع دو برابری سوءتغذیه کودکان در سیستان و بلوچستان و بیرجند 
اقتصاد جامعه کیوسک

شیوع دو برابری سوءتغذیه کودکان در سیستان و بلوچستان و بیرجند 

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت خبر داده «ظرف دو سال کرونا و افزایش قیمت‌ها و خشکسالی، شیوع سوءتغذیه در کودکان بسیار افزایش داشته و با شیوع دو برابری آن در سیستان و بلوچستان و بیرجند مواجهیم.»

زهرا عبداللهی از کم خونی، کمبود ویتامین آ و ویتامین دی صحبت کرده و گفته «ناامنی غذایی خانوار بیشتر شده و اگر به موقع مداخله انجام نشود، در کوتاه مدت افزایش مرگ و میر بر اثر سوءتغذیه، کاهش قدرت یادگیری، کوتاه قدی، توقف رشد قدی و کاهش بهره هوشی در کودکان اتفاق خواهد افتاد.»

به گفته این مقام مسئول به دلیل افزایش قیمت منابع پروتئین حیوانی، دسترسی دهک‌های درآمدی پایین به این منابع کم شده و منابع پروتئین حیوانی به‌دلیل قیمت بالا در سفره مردم کمتر وجود دارد و این مسئله عوارضی مانند اختلال در رشد کودکان، لاغری، توقف رشد قدی، مختل کردن رشد جنین افزایش پیدا کرده و موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن افراد و افزایش بیماری‌ها خواهد شد.

به علت افزایش قیمت اقلام غذایی، مصرف اقلامی مانند گوشت قرمز، مرغ، شیر، لبنیات و میوه تا ۳۵ درصد کاهش پیدا کرده و میانگین حداقل کالری موردنیاز روزانه بر مبنای گزارش وزارت بهداشت ۲۳۶۷ کالری در روز است.

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در سال ۹۷ تنها سه دهک بالایی جامعه توانسته‌اند کالری مورد نیاز روزانه خود را دریافت کنند. به عبارت دیگر هفت دهک جامعه، کمتر از استاندارد اعلامی وزارت بهداشت کالری مصرف کرده‌اند.

براساس این گزارش تا سال ۹۸ برخی از گروه‌های پایین جامعه، کمبود کالری خود را با قند و شکر جبران می‌کردند اما در سال ۹۹ قیمت قند و شکر هم افزایش داشته و برخی خانواده‌ها توان خرید آن را هم ندارند.

همچنین دو سال پیش معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان یزد اعلام کرده بود که ۲۱۹۰ کودک کمتر از پنج سال مبتلا به سوءتغذیه از برنامه حمایتی این نهاد استفاده می‌کنند.

ایران در حال حاضر یکی از پنج کشور جهان با بیشترین نرخ تورم است و همین مسئله معیشت تعداد زیادی از مردم را زیر فشار مضاعف قرار داده است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم ۱۲ ماهه در گروه خوراکی‌ها ۳.۶۱ درصد برای دهک دهم است.

نرخ بالای تورم از یک‌سو و سرکوب دستمزدی و رشد بیکاری از سوی دیگر باعث سقوط قدرت خرید شده و بیشترین ضربه را به سبد خوراکی‌ها وارد کرده است؛ به طوری که گزارش‌های مختلف نشان از کاهش شدید مصرف گوشت قرمز، برنج ایرانی، لبنیات و حبوبات دارد.

در حال حاضر با وجود تورم بی‌سابقه و عدم توجه سیاست‌‌گذاران به وضعیت معیشتی، خانوارها از لحاظ تامین مواد غذایی در شرایط نامناسبی قرار دارند و با توجه به خشکسالی و وضعیت اقتصادی احتمال ناامنی غذایی بیشتر از گذشته می‌رود.

همچنین بخوانید:  متهم به فقر و محکوم به آزمون و خطا
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗