skip to Main Content
همدستی کاسبان جان مردم
اقتصاد جامعه کیوسک

هشدار رشد «انفجاری» امیکرون در ایران

همدستی کاسبان جان مردم

پشت پر‌ده‌ی تبلیغات ضدواکسن، سودهای میلیاردی فروش داروهای گیاهی خوابیده‌ است. به گزارش همشهری «افرادی کاسب با صرف هزینه‌های کلان، تبلیغات علیه تزریق واکسن کرونا را در دست گرفته‌اند تا به سودهای میلیاردی از فروش داروهای گیاهی‌شان برسند؛ داروهایی که مورد تایید سازمان غذا و دارو نیست و حتی گفته می‌شود مصرف آن مضر است.»

به نقل از این گزارش، این گروه‌ها در فضای مجازی فعال هستند و اخبار خود را در نشریه‌ای نیز منتشر می‌کردند و گاه برای تبلیغ علیه واکسن و شرکت در تجمع‌ها پول می‌داده‌اند. 

در همین رابطه احمد مهری، اپیدمیولوژیست و کارشناس بهداشت عمومی گفته «ما شاهد یک تراکنش مالی میلیاردی ناشی از فروش اینگونه محصولات هستیم، به‌طوری که حتی در دوران کرونا با تبلیغات هدفمند و ساختار یافته و با حربه تایید از سوی متخصصان، قیمت این محصولات چند برابر شد.»

در کنار این تبلیغات واردات واکسن کرونا با بیش از یک سال تاخیر و کندی واکسیناسیون و عدم مدیریت موجب موج‌های پی‌درپی شدت گرفتن بیماری و مرگ و میر بوده است.

 گفته می‌شود در ایران در حدود ۶۰ درصد مردم دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند اما پیش‌بینی رشد «انفجاری» امیکرون باعث شده بسیاری از کارشناسان نسبت به لزوم اقدامات جدی‌تر در ایران هشدار بدهند. براساس آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت تا یکم دی‌ماه ۱۸۰۰ مورد و تا سوم دی‌ماه، حدود ۲ هزار مورد مشکوک به امیکرون در ایران شناسایی شده، اما با این وجود سرعت واکسیناسیون تغییری پیدا نکرده است.

هفته گذشته جلسه‌ای با حضور سید ابراهیم رئیسی برگزار شد اما تاکنون خروجی روشنی از آن بیرون نیامده و رئیس دولت سیزدهم صرفا به مردم «هشدار داد» که مراقب باشند.

در حالی که وزیر بهداشت تاکید کرده «افرادی که دُز سوم را تزریق می‌کنند ۸۰ تا ۹۰ درصد در مقابل اُمیکرون مقاوم خواهند بود» برخی منابع از کمبود واکسن برای تزریق دوز سوم خبر داده‌اند. روزنامه پیام ما نوشته «برخی مراکز واکسن آسترازنکا برای دُز سوم باز هم در تهران کم است و همین مساله موجب سرگردانی مردم شده است.»

در ابتدای پاییز که  نسبت به شروع «موج ششم» کرونا هشدار داده شده بود، مدیرعامل شرکت سهاکیش وابسته به هلال‌احمر ایران گفته بود «فعلا مجوز واردات واکسن ممنوع شده، این یعنی در دوره جدید ثبت سفارش جدیدی برای واردات واکسن انجام نشده است و تا ۱۵ آبان آخرین محموله سینوفارم وارد کشور می‌شود.»

همچنین عضو ستاد ملی کرونا در مورد علت عدم دستور خرید واکسن گفته بود «مافیای دارو با فروش سرم و برخی داروهای کرونا در ماه ۳ هزار میلیارد تومان به دست می‌آورد.» علی‌تاجرنیا پزشک و فعال سیاسی نیز در همین رابطه علت تمایل‌نداشتن برای خرید واکسن از خارجی‌ها را سود شرکت‌های داخلی ساخت واکسن خوانده و گفته بود «برکت در ازای هر دُز واکسن، ۲۰۰ هزار تومان گرفته بود و برای ۱۲۰ میلیون واکسن برکت از صندوق دولت عددی بالای یک میلیارد دلار از محل اعتبارات دولتی گرفت».

ورود سویه‌ی امیکرون به کشور در حالیست که پس از دوسال از شیوع این بیماری، سودطلبی جریان‌های ضدواکسن به اسم طب گیاهی، منتفعان عدم واردات واکسن به نام ساخت واکسن بومی، و تعلل بی‌پایان مسئولان برای اقدامات مدیریتی دست به دست هم داده‌اند و جان شهروندان را دستمایه خود کرده است.

همچنین بخوانید:  دولت و جامعه؛ داستان پزشک هراسان و بیمار بدحال
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗