skip to Main Content
اقساط ۴ تا ۷ میلیون تومانی «نهضت ملی مسکن»
اقتصاد جامعه کیوسک

طرح‌های مسکن برای چه کسانی تعریف می‌شود؟

اقساط ۴ تا ۷ میلیون تومانی «نهضت ملی مسکن»

اقساط وام‌های ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن ماهانه از ۴ تا ۷ میلیون تومان است. طول دوران ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن ۳ سال و مدت بازپرداخت تسهیلات این پروژه ۱۷ سال تعیین شده است.

به گفته محمد حسن علمداری عضو هیات مدیره بانک مسکن، اقساط وام ۴۵۰ میلیون تومانی ۷ میلیون تومان، وام ۴۰۰ میلیونی ۶.۳ میلیون و تسهیلات ۳۰۰ میلیونی ۴.۷ میلیون و وام ۲۵۰ میلیون تومانی روستایی چهار میلیون تومان اعلام شده است.

طرح نهضت ملی مسکن در دوره ابراهیم رئیسی آغاز شده و از اواخر مهر ماه امسال ثبت‌نام آن برای اجرای قانون جهش تولید مسکن در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن با هدف «خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد» کلید خورده است.

وزیر راه و شهرسازی چند روز پیش گفته بود «شهروندان جامعه به خصوص اقشار کم‌درآمد نمی‌توانند با روش‌های عادی صاحب خانه شوند. اما با اراده دولت سیزدهم برای خانه‌دار کردن به خصوص کم‌درآمدها و ابزار قانون جهش تولید مسکن این امکان فراهم شده که بخش‌هایی از جامعه که خانه‌دار شدن برای آن‌ها تبدیل به رویا شده بود، صاحب خانه شوند.»

این وعده‌ها در حالی‌ست‌که حداقل حقوق کارگران در سال جاری ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۹۵ تومان است و با مزایا و سوابق کار این رقم نهایتا تا ۴ میلیون و ۱۱۱ هزار تومان پرداخت می‌شود. در این پایه حقوقی، حق مسکن ۴۵۰ هزار تومان تعریف شده است.

اما سهم هزینه مسکن در سبد یک خانوار شهری در ایران معادل دستمزد ۱۶ ساعت کار روزانه است. به‌عبارت دیگر، یک سرپرست خانوار ماهانه باید معادل دو برابر حداقل حقوق مصوب قانون کار برای هشت ساعت کار در روز را برای تامین مسکن خود هزینه کند.

طرح نهضت ملی تا کنون مورد استقبال مردم قرار نگرفته و براساس جدیدترین آمار نام‌نویسی برای واحدها ۸۸۶ هزار و ۳۵۴ نفر ثبت‌نام کرده‌اند. 

در دولت‌های مختلف طرح‌های مسکن با عناوین متفاوت اجرایی شده و تاکنون نتوانسته مشکلات مسکن را حل کند و مسکن هر ساله سهم بیشتری از سبد خانوار به خود اختصاص داده است. با اینکه نهضت ملی منتقدان بسیاری دارد و آن را تورم‌زا می‌دانند دولت اصرار به اجرایی کردن این طرح دارد. از سوی دیگر میزان قسط پرداختی ماهانه با دستمزد و وضعیت معیشتی قشر مورد هدف این طرح به هیچ‌وجه هم‌خوانی ندارد.

همچنین بخوانید:  صاحب‌خانه‌های بی‌خانمان
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗