skip to Main Content
«ذوب‌آهن و فولاد مبارکه کشاورزان را بیکار کرده‌اند»
جامعه سیاست کیوسک

اعتراض کشاورزان اصفهانی بر بستر زاینده رود

«ذوب‌آهن و فولاد مبارکه کشاورزان را بیکار کرده‌اند»

کشاورزان اصفهانی خواستار حقابه کشت پاییزه هستند و در اعتراض به آن در بستر رودخانه زاینده رود چادر زده‌اند؛ آنها می‌گویند آبی که سهم کشاورزی بوده را برده‌اند و به کارخانه‌های ذوب‌آهن و فولاد مبارکه اصفهان و سرامیک‌سازی در یزد اختصاص داده‌اند.

روزنامه شرق در گزارشی از تجمع اعتراضی کشاورزان اصفهانی به نقل از نماینده کشاورزان نوشته «از سال ۷۸ دنبال حقابه هستیم. ۱۵ سال است مستمرا پیگیریم. یک شورا داریم که رسمی است بقیه کارها خودجوش است. برای کشاورزی در شرق اصفهان ۳۵ هزار پروانه رسمی داریم که عمده آنها بی‌کارند و حدود ۱۰ درصد فعال‌اند. می‌آیند شهر مسافرکشی و از این قبیل کارها.»

وی درباره نتیجه پیگیری‌ها گفته «کور شدیم، کتک خوردیم، بازداشت شدیم تا امروز. وزیرها قبلا هم آمده‌اند. با هواپیما یک تابی خوردند و به ریش ما خندیدند و رفتند. امروز آمده‌اند آب ما را گرفته‌اند برای ذوب‌آهن برای فولاد مبارکه. آقازاده آب کشاورزی ما را گرفته ببرد روی کوه بدون پول زمین و برق روی کوه هلو بکارد. طرح اسمش طرح طوبی بود. کوهی که مراتع دامی مردم بود. این کارها از زمان هاشمی و خاتمی شروع شد.»

این کشاورز توضیح داده «این همه کارخانه‌های سرامیک یزد. ذوب‌آهن یک فاز بود نه این حجم. فولاد را هم خدا انداخت پایین که آب ما را بگیرد، مریضی و خشک‌سالی درست کند. ۷۵ درصد براساس سند حقابه مال کشاورزی است. چرا آب من را می‌دزدید. حالا آمدیم کنار پل خواجو که مردم بفهمند، دولت بیاید پای میز حساب.»

یک کشاورز معترض اصفهانی هم گفته «ما قبلا اعتراض کردیم یکی را در ورزنه کور کردند. دیه دادند اما عامل معلوم نشد. هست الان. کتک خوردیم، برای ارعاب می‌آمدند می‌بردند کتک می‌زدند.»

کشاورزان اصفهانی علت بی‌آبی را انتقال آب زاینده رود به یزد و کارخانجات می‌دانند؛ چندین دهه است که برنامه‌ریزی‌های کلان اقتصادی در راستای توسعه صنعت فولاد در ایران قرار داده شده و با توجه به اقلیم کشور و آب‌بر بودن این صنعت، تاثیرات مخرب بسیاری بر محیط زیست داشته و خواهد داشت. با در نظر گرفتن ظرفیت تولید سالانه حدود ۳۰ میلیون تن فولاد در ایران، صنعت فولاد ایران سالانه به حدود ۲۱ تریلیون لیتر آب احتیاج دارد.

صنایع فولاد و آب‌بر در ایران اغلب در مناطق خشک وکویری قرار دارند و برای تامین آب آنها از آب چاه‌ها یا انتقال آب مناطق دیگر استفاده می‌شود. می‌توان پرسید کدام گروه‌های اجتماعی نفع‌برندگان اصلی از تولید و صادرات فولاد در ایران هستند؟ 

 

همچنین بخوانید:   زنان روستایی قربانی نابرابری در توزیع عادلانه در مواجهه با کرونا
یک نظر
  1. گزارش نگاه کارشناسی نداشت. در اغلب کشورهای توسعه‌یافته سهم صنایع از آب بالاتر از کشاورزیست. در ایران ۹۰درصد مصرف آب در کشاورزیست. درحالیکه گسترش صنایع تعداد بیشتری از افراد را به کار می‌گیرد، چرا باید آب برای کشاورزی غربالی تلف شود؟ الان در چارمحال و خوزستان و اصفهان و حتی یزد، چرا باید اینهمه زمین زیر کشت برود؟ اولویت اول مصرف آب محیط زیست و اولویت دوم، صنعت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗