skip to Main Content
با سقوط کابل، چه بر سر هنرمندان اعتراضی«هیپ‌هاپ» آمد؟
جامعه زیراسلایدر

با سقوط کابل، چه بر سر هنرمندان اعتراضی«هیپ‌هاپ» آمد؟

چهارمین روزی سقوط کابل به‌دست طالبان است. شب گذشته اولین گروه «هیپ‌هاپ» در کابل تصمیم می‌گیرند تا افغانستان را ترک کنند. منیژه دست‌های برادر ۱۳ساله‌اش را گرفته و در روشنی سپیده‌دم، در یکی از کوچه‌‌های طولانی و ناهموار غرب کابل می‌دوند.

چند کوچه پایین‌تر ۱۷تن از گروه «AK13» هیپ‌هاپ منتظر منیژه اند. منیژه باالاخره به گروه ملحق می‌شود و او تنها دختر در میان این جمع پسرانه است.

منیژه برخلاف میلش چادری به سر کرده و پسران این گروه که در بدن‌شان خالکوبی دارند، سعی بر پیچاندن آن‌ها می‌کنند. در هر ایست‌بازرسی دلهره‌ی نمایان شدن هویت آن‌ها بیشتر می‌شود.

روز پنجم سقوط است و منیژه و هم گروهی‌هایش به سر یکی از مرزها رسیده‌اند تا به کشور همسایه بروند. اما آن‌ها با اتفاقات غیر منتظره‌یی در سر مرز روبرو می‌شوند.

منیژه می‌گوید که آن‌ها تحقیر شدن و سه عضو گروه‌شان از سوی طالبان به بدترین شکل ممکن شکنجه شده‌است. بعد از ساعت‌ها انتظاری و تحقیر و توهین باالاخره آنان را از سر مرز دوباره روان می‌کنند.

اما منیژه و هم‌گروهی‌هایش که چند روز قبل با شکسته‌شدن و تخریب استودیوی هیپ‌هاپ شان در کابل دیگر امیدی به وطن نداشتند، تصمیم می‌گیرند تا غیرقانونی از مرز بگذرند.

منیژه می‌گوید:«از شدت استرس و ترس دست‌های برادرم را به حدی محکم گرفته بودم که کبود شده بود».

از مرز فاصله می‌گیرند تا با خانواده‌یی همراه شوند و در تاریکی شب از مرز بگذرند. هوا که تاریک  می‌شود نزدیک‌های ساعت ۹شب حرکت می‌کنند. بعد از چهل دقیقه پیاده‌روی از کوچه‌ها و خانه‌ها گذشته و به سیم خاردار که می‌رسند قاچاقبران قسمتی از دیوار را – که از قبل حفر کرده بودند؛ ولی خشت‌ها را طوری جابه‌جا کرده بودند که وانمود کنند دیوار هنوز در جایش است، باز می‌کنند. مردم را نیمه خیز از زیر سیم‌های خار دار عبور می‌دهند.  بعد از گذشتن از سیم خاردار ده دقیقه بدون کفش با پای برهنه آهسته آهسته قدم می‌زنند، تا کسی صدای‌شان را نشنود. بیشتر از ده دقیقه دیگر هم می‌دوند تا از دید افسران پولیس مرزی پاکستان فرار کنند.

همچنین بخوانید:  دست دوستی با طالبان

آن‌ها اکنون در جای نسبتا امن قرار دارند؛ اما جای زخم‌های روی بدن سه عضو این گروه هنوز برجسته است که توسط طالبان در سر مرز لت‌وکوب شده بودند.

منیژه کیست؟

منیژه تلاش ۱۸ساله اولین دختر خانمی که در افغانستان به رشته‌ی هیپ‌هاپ روی آورده، عضو گروه هیپ‌هاپ «AK13»است. او تاکنون در سه آهنگ رپ که از سوی این گروه به نشر رسیده، کار کرده. او از کودکی تمرین بوکسینک کرده و در نوجوانی رو به هیپ‌هاپ می‌آورد. منیژه در بخش‌های رپ، بریکینگ دنس(رقص خیابانی)، بیت باکس و گرافیتی(نقاشی دیواری) فعالیت می‌کند. منیژه در کابل با مادر و برادرش زندگی‌ می‌کرد و در کنار درس و فعالیت‌های هنری‌اش به‌عنوان عکاس آزاد و همچنان در یکی از کلینیک‌ها کار می‌کرد تا مصارف خانه را تهیه کند. پدر او در سیزده سالگی‌اش در مسیر کابل جلریز میدان وردک به‌جرم هزاره بودن ربوده شده و سپس به قتل رسید. بعد از آن منیژه به هنرهای اعتراضی روی آورد. منیژه در بین گروه به ترول(جنگجو و مبارز ) مشهور است.

منیژه تلاش ۱۸ساله اولین دختر خانمی که در افغانستان به رشته‌ی هیپ‌هاپ روی آورده، عضو گروه هیپ هاپ «AK13»است. عکس: ارسالی به رخشانه.

گروه AK13 چیست؟

این گروه هیپ‌هاپ ۹سال قبل توسط علی۱۳ و جواد پارکر در کابل به‌صورت رسمی بنیان‌گذاری شد. پس از آن گروهی از جوانان و نوجوانان به‌شکل دسته‌جمعی و پراکنده دست به تولید هنر اعتراضی زدند. این گروه تاکنون سه آهنگ تولید کرده است که به‌نام‌های؛ «کابل از ماست»، سایفر و «من هستم» به نشر رسیده است که علاقه‌مندان زیادی در بین نسل جوان پیدا کرده بود.

گروه ا ک ۱۳ بعد از ۹سال کار از هزینه‌ی شخصی ‌شان استودیوی برای فعالیت‌های شان می‌سازند. اما با سقوط کابل تمام وسایل این استودیو از سوی طالبان شکستانده شده و اعضای گروه پراکنده و منزوی می‌شوند تا این که چهار روز بعد از سقوط دست به فرار از وطن و آرمان‌های شان می‌زنند.

همچنین بخوانید:  مستندسازی فاجعه
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗