skip to Main Content
کندی رشد زبانی کودکان به داشتن برادر بزرگ‌تر مرتبط است
جامعه دانش عمومی کیوسک

کندی رشد زبانی کودکان به داشتن برادر بزرگ‌تر مرتبط است

پیش از این پژوهش‌های متعدد نشان‌ داده‌ بودند که کودکانی که خواهر یا برادر بزرگ‌تر دارند عموما از مهارت‌های زبانی ضعیف‌تری نسبت به کودکانی که خواهر/برادر بزرگ ندارند برخوردارند. اما به تازگی یک تیم تحقیقاتی در CNRS (فرانسه) گزارش دقیق‌تری از این پژوهش ارائه کرده است: این مسئله تنها برای کودکانی صادق است که «برادر بزرگ‌تر» دارند.

پیشتر تصور می‌شد که شاید داشتن برادر یا خواهر بزرگتر محیط زبانی غنی‌تری برای کودکان فراهم آورد اما پژوهش‌های اخیر نشان‌ داده‌اند که اینطور نیست. جالب اینجاست که کودکانی که خواهر بزرگ‌تر دارند از نظر بیانگری و رشد زبانی همانند کودکانی‌اند که خواهر و برادر بزرگ‌تر ندارند.

در این پژوهش بیش از هزار کودک از بدو تولد تا پنج سالگی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. مهارت‌های زبانی‌ این کودکان در ۲، ۳ و ۵ سالگی از منظرهای مختلفی مانند دایره لغات، استدلال کلامی و لغوی سنجیده شده است. رشد زبانی کودکانی که برادر بزرگ‌تر دارند به طور میانگین دوماه عقب‌تر از کودکان دیگر بوده است.

دانشمندان دو فرضیه برای این نتایج ارائه داده‌اند. اول اینکه شاید خواهران بزرگ‌تر بیش از برادرهای بزرگ‌تر با کودکان صحبت‌ می‌کنند. و دومین فرض این است که خواهران بزرگ‌تر کمتر از برادران برای جلب توجه والدین به رقابت می‌پردازند.

همچنین بخوانید:  آیا ژن‌ها در نابرابری جنسیتی نقش دارند؟
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗