skip to Main Content
در روبیکا برای کاربران صفحه جعلی می‌سازند
جامعه کیوسک

از کپی‌ شبکه اجتماعی تا سرقت هویت کاربران

در روبیکا برای کاربران صفحه جعلی می‌سازند

کاربران شبکه‌های اجتماعی خبر دادند که اکانت‌ها و صفحه‌های جعلی برای آنها در روبیکا ساخته شده و محتوای صفحه‌های اصلی آنها در اینستاگرام را کپی کرده‌اند.

به نظر می‌رسد این تلاشی برای رونق بخشیدن به روبیکا باشد. این کار در برخی مواقع محدود به ساختن اکانتی به نام این افراد بوده و در بسیاری موارد همراه با کپی محتوای این کاربران و انتشار مطلب در روبیکا در این صفحه‌های جعلی.

روبیکا تحت مالکیت توسکا است و مأموریت خود را اینگونه معرفی کرده است: «فراهم نمودن پرکاربردترین، ساده‌ترین، سریع‌ترین، به‌صرفه‌ترین و در عین حال، امن‌ترین امکانات، خدمات و محتوا منطبق بر قوانین جاری کشور، تنها از طریق یک پلتفرم ساده است.» توسکا شرکتی است که ده روز بعد از تشکیل شدن برنده قراردادی انحصاری با صدا سیما برای به دست گرفتن انحصاری تبلیغات دیجیتالی و خدمات ارزش‌افزوده (VAS) و کلیه سرویس‌های پیرامون آن شد.

در حالی که انتقادهای فراوانی به طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی و تبعات آن برای آزادی بیان مطرح شده است، اقدام ظاهرا برنامه‌ریزی شده برای جعل کاربران و صفحات اجتماعی آنها جنبه‌ای دیگر از تلاش‌ها برای کنترل فضای مجازی را آشکار کرده است. کاربران شبکه‌های مجازی این روزها به دیگران توصیه می‌کنند که بررسی کنند آیا برای آنها نیز صفحه‌ای جعلی و یا اکانتی در روبیکا ساخته شده است یا نه. اقدامی که نقض صریح حقوق افراد بوده و باید قابل پیگیری حقوقی باشد.

دست یابی غیر مجاز به اطلاعات شخصی این کاربران، حقوقشان نسبت به نحوه استفاده از این اطلاعات را نقض کرده و اعتراض این کاربران را برانگیخته است. مطابق با ماده ۱۲ قانون جرائم رایانه ای مصوب ۱۳۸۸/۳/۵، هرکس به طور غیرمجاز داده‌های متعلق به دیگری را برباید، حتی اگر عین داده‌ها در اختیار صاحب آن باشد، مجرم شناخته شده‌است. به نظر می‌رسد از آنجایی اطلاعات متعلق به این کاربران بدون اجازه و جواز برداشته شده و روبیکا هم عملا با آن مقابله‌ای نکرده، می‌تواند مصداق این جرائم و قابل پی‌گیری قضایی باشد.

همچنین بخوانید:  اقساط ۴ تا ۷ میلیون تومانی «نهضت ملی مسکن»
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗