skip to Main Content
تخت‌های خالی «بیمارستان امام خمینی کرج» در اوج کرونا
جامعه کیوسک

به خاطر عدم تصمیم‌گیری بر سر مالکیت بیمارستان؛

تخت‌های خالی «بیمارستان امام خمینی کرج» در اوج کرونا

پس از انتشار ویدئویی از خالی بودن بیمارستان امام خمینی کرج، خبرگزاری ایرنا در خبری نوشته که مکاتبات لازم برای استفاده از ظرفیت این بیمارستان در حال انجام است.

گفته می‌شود سهام‌داران این بیمارستان بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور و سازمان همیاری شهرداری‌های استان البرز است. رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز گفته که «موانع قانونی» بر سر راه استفاده از این بیمارستان وجود دارد و اظهار امیدواری کرده که امکان استفاده از این بیمارستان حتی به صورت موقتی هم موثر خواهد بود. گفته شده که دلیل بلااستفاده ماندن این بیمارستان ۵۰۰ تخت‌خوابی «تصمیم‌گیری برای تعیین تکلیف مالکیت بیمارستان» است.

موج پنجم کرونا تقریبا تمامی استان‌های کشور را در برگرفته است و در بسیاری از استان‌ها از جمله استان تهران بحران کمبود تخت خالی وجود دارد.

با خصوصی‌شدن و گران‌شدن بخش بهداشت و درمان در کشور، فقدان سیاست‌گذاری هماهنگ‌کننده مراکز درمانی از سوی وزارت بهداشت نیز مشهود است.

بررسی‌های سالهای گذشته نشان دادند که در فاصله چهار ساله بین سال‌های ۹۳ تا ۹۷ و از طریق تبدیل خدمات عمومی به خصوصی و پولی‌سازی، درآمد دولت از خدمات بهداشتی و درمانی ۱۵۳درصد افزایش داشته است؛ منتقدان عملکرد دولت را ناقض اصل ۴۳ قانون اساسی مبنی بر حق آموزش و بهداشت رایگان می‌دانند. معاون کل وزارت بهداشت خرداد در سال ۹۸، پیش از بحران کرونا، از کاهش مراجعات مردم به مراکز درمانی به‌دلیل گرانی‌ها خبر داده بود؛ ایرج حریرچی گفته بود «حدود ۳۰ درصد بار مراجعات به داروخانه‌ها بدون داشتن نسخه و بدون مراجعه مجدد به پزشک است تا از این طریق بتوانند هزینه‌های خود را کاهش داده و پول ویزیت را پرداخت نکنند.»
با حکم‌رانی بازار بر بخش درمان، مراکز درمانی مختلف با تصمیم‌گیری مالکان بیمارستان، و نه سیاست‌گذاری‌های عمومی بخش درمان، باز یا بسته می‌شوند و توزیع منابع و امکانات بر اساس منافع مالکان صورت می‌گیرد. به همین‌ترتیب همزمان با واکسیناسیون آهسته دولتی و مرگ روزانه صدها نفر، اخبار متعدد از فروش واکسن‌های «ممنوعه» در کشور به گوش می‌رسد.

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗