skip to Main Content
وزیر بهداشت: کار مردم در نظام سلامت را به خودشان می‌سپاریم
جامعه کیوسک

وزیر بهداشت: کار مردم در نظام سلامت را به خودشان می‌سپاریم

وزارت بهداشت قصد دارد نظام سلامت را «جامعه‌محور» کند؛ سعید نمکی وزیر بهداشت در توضیح طرح موسوم به «هر خانه، یک پایگاه سلامت» گفته «این طرح به‌عنوان یکی از طرح‌های جدید و موفق وزارت بهداشت در راستای جامعه محور کردن نظام سلامت هم از دیدگاه نظام ارایه خدمت و هم از جهت جامعه محور کردن علوم پزشکی است».

وی سه هدف برای اجرای این طرح برشمرده است؛ «این طرح به‌عنوان یک حرکت جدید برای ماندگاری مشارکت مردم و سپردن کار مردم به خود آنها در نظام سلامت با سه هدف اصلی دنبال می‌شود؛ نخست اینکه در مورد مراقبت‌های بهداشتی به ویژه مراقبت‌های بهداشتی اولیه با انتخاب یک سلامت‌یار یا سفیر سلامت از درون خانواده‌ها، که فکر می‌کنیم ۲۰ میلیون نفر برای این برنامه در کشور داشته باشیم».

آن‌گونه که از صحبت‌های نمکی برمی‌آید وزارت بهداشت قصد دارد بیش از گذشته از وظایف حاکمیتی خود در عرصه بهداشت و سلامت بکاهد و هزینه آن‌را به دوش مردم بیفکند؛ «مراقبت‌های بهداشتی اولیه، شیوه زندگی درست و حذف برخی عوامل‌ پر خطر از زندگی خانوادگی، در رابطه با درمان و مراحل اولیه درمان بیماری‌های شایع و شناخت آنها مانند حمله‌های قلبی، سوختگی‌ها و آسیب‌هایی که ممکن است در محیط خانه پیش بیاید و بعد سوم توانبخشی است که با توجه به افزایش جمعیت سالمند، باید بتوانیم کیفیت زندگی را در جامعه سالمندی کشور با کمک این سفیران سلامت بالا ببریم. بحث سوم آموزش علوم پزشکی و ورود برای آشنایی با مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت خانواده‌هاست».

این صحبت‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که معاون کل وزارت بهداشت خرداد امسال از کاهش مراجعات مردم به مراکز درمانی به‌دلیل گرانی‌ها خبر داده بود؛ ایرج حریرچی گفته بود «حدود ۳۰ درصد بار مراجعات به داروخانه‌ها بدون داشتن نسخه و بدون مراجعه مجدد به پزشک است تا از این طریق بتوانند هزینه‌های خود را کاهش داده و پول ویزیت را پرداخت نکنند؛ اینها نشانه‌های نگران‌کننده‌ای است. در سال ۱۳۹۷ هم نشانه‌های اولیه کاهش بار مراجعه مردم دیده شد».

همچنین بخوانید:  بیمارستان‌های وزارت بهداشت «مستقل» می‌شوند

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تنها در فاصله چهار ساله بین سال‌های ۹۳ تا ۹۷ و از طریق تبدیل خدمات عمومی به خصوصی و پولی‌سازی، درآمد دولت از خدمات بهداشتی و درمانی ۱۵۳درصد افزایش داشته است؛ منتقدان عملکرد دولت را ناقض اصل ۴۳ قانون اساسی مبنی بر حق آموزش و بهداشت رایگان می‌دانند.

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗