skip to Main Content
هزینه ۲۰ سال اشغال افغانستان چه بود؟
سیاست کیوسک

هزینه ۲۰ سال اشغال افغانستان چه بود؟

این روزها با خروج و عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان، طالبان بخش‌های بزرگی از این کشور را دوباره اشغال و شهرهای بزرگی همانند هرات را تهدید می‌کند. برای بسیاری این سوال مطرح است که افغانستان چطور پس از بیست سال جنگ و به اصطلاح توسعه به اینجا رسیده است؟

برای بخشی از پاسخ این سوال باید دید که در ۲۰ سال اشغال نظامی افغانستان و جنگ آمریکا و ناتو علیه طالبان در جامعه افغانستان چه گذشته است. آدام توز تاریخدان دانشگاه کلمبیای آمریکا در ساب‌استک اخیر خود به جمع‌آوری داده‌های برای توضیح این سوال دست زده است. گزیده‌ای از این داده‌ها در ادامه آورده شده‌اند.

هزینه جنگ دولت آمریکا در طول ۲۰ سال جنگ افغانستان نزدیک به ۲/۲ تریلیون دلار هزینه کرده است. بخش بزرگی از این هزینه صرف هزینه‌های روزمره جنگ شده است.

اندازه این هزینه هنگامی مشخص می‌شود که آن را با تولید ناخالص ملی متوسط افغانستان در این سال‌ها مقایسه کنیم که نزدیک به ۱۵ میلیارد دلار بوده است. آمریکا بیش از ۷ برابر درآمد سالانه افغانستان در ۲۰ سال اخیر هزینه جنگ در این کشور کرده است.

 

تولید ناخالص ملی و نرخ فقر

پس از اشغال افغانستان و برنامه‌های آمریکا و دولت افغانستان برای مدرنیزه کرده این کشور، تولید سرانه ناخالص ملی افغانستان در این مدت نزدیک به دو برابر شده است. در نگاه اول شاید این رقم قابل توجه به نظر برسد و نشانه جهشی به جلو تصور شود. اما با نگاه به نرخ فقر در این کشور خواهیم دید که در این دوران نرخ فقر در افغانستان رشدی نجومی داشته و متوسط آن از ۳۴٪ در سال‌های آغاز اشغال به ۵۵٪ در سال‌های اخیر رسیده است.

همچنین بخوانید:  برندگان و بازندگان واقعی المپیک ریو

مناطق شهری و روستایی افغانستان هم به طور مشابهی شاهد افزایش فقر بوده‌اند. درآمد در دوران اشغال زیاد شد اما تنها برای گروه محدودی.

یک نظر
  1. بعد از ٢٠سال اشغال افغانستان ،ارتش آمریکا درحال خروج نهائی از افغانستان می باشد.

    در هر حال علیرغم پیروزی ویا شکست سیاست دخالت در افغانستان ،این موضوع،روزی اتفاق می افتاد!

    اما موضوع مهم در اینجا، نه خروج آمریکا ،بلکه گزارش های مستند درخصوص افزایش روزافزون کشت #تریاک به حدود ٢٢۴ هزار هکتار !!! در حضور ایشان ودر دوران اشغال می باشد!؟

    چگونه آمریکا ،چشم خویش را بر روی منابع تولید درآمد #طالبان بسته بود وبه بهانه سنتی بودن فرایندتولید و بی ثمر بودن مبارزه نظامی دست از مبارزه کشید وصرفا”نظاره گر شد !؟

    نتیجه این اهمال تقویت طالبان ،عدم حصول پیروزی وفراوانی #هروئین حتی در خود آمریکا می باشد!!!

    کشوری که در جنگ ویتنام با #عامل_نارنجی ،بسیاری از جنگلهای ویتنام را سمپاشی کرد، حال چگونه أست که بعد از ٢٠سال حضور در افغانستان وصرف چندین تریلیون دلار ،ابعاد حقوقی هدف قرار دادن قاچاقچیان را بررسی می کند ودر نهایت فقط نقش یک خبرنگار را ایفاء می کند!؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗