skip to Main Content
هرات در خطر سقوط
سیاست کیوسک

هرات در خطر سقوط

با گسترش مناطق تحت کنترل طالبان در افغانستان، حالا این جنگجویان اسلامگرا به دروازه‌های شهر هرات نزدیک شده‌اند.

با توجه به سابقه خشونت‌های طالبان بیم آن می‌رود که در صورت اشغال هرات قتل‌عام‌های گسترده‌ صورت گرفته به آوارگی مردم شهر بیانجامد. مردم هرات جدا از نزدیکی جغرافیایی به مرزهای شرقی ایران، تاریخ مشترک طولانی با مردم این سوی مرز دارند. در توییتر کاربران با هشتگ #هرات_در_خطر در مورد وضعیت جاری و لزوم حمایت از مردم این شهر در مقابل طالبان می‌نویسند.

گروه بنیادگرای اسلامی طالبان به دنبال برقراری امارت اسلامی در افغانستان است. ریشه شکل‌گیری این گروه به عنوان بخشی از مجاهدین افغان‌ به مدارس مذهبی در پاکستان مرتبط بوده و از حمایت آمریکا و انگلیس را برای مقابله با دولت مرکزی افغانستان که از سوی شوروی حمایت می‌شد برخوردار بودند. بعد از عملیات ۱۱ سپتامبر و حمله آمریکا به افغانستان برای مقابله با القاعده که رابطه نزدیکی با دولت وقت طالبان داشت، برای مدتی از دامنه نفوذ طالبان در افغانستان کاسته شد. اکنون و با خروج شتاب‌زده نیروهای ائتلاف بین‌المللی از افغانستان و ناکارامدی دولت مرکزی، طالبان سایه تهدید خود را بر شهرهای پرجمعیت و اصلی افغانستان گسترانیده است.

طالبان در ماه‌های خیر با مقامات رسمی کشورهای همسایه از جمله جمهوری اسلامی ایران دیدار داشته و همزمان به طور مستقل با دولت‌های آمریکا و چین مذاکره کرده‌اند.

 

 

 

همچنین بخوانید:  کارگران اسنپ‌فود: به اعتصاب ادامه می‌دهیم
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗