skip to Main Content
تعطیلی و محدودیت برخی رسانه‌های افغانستان به دست طالبان
سیاست عمومی کیوسک

تعطیلی و محدودیت برخی رسانه‌های افغانستان به دست طالبان

به گزارش طلوع‌نیوز نهاد پشتیبان رسانه‌های آزاد افغانستان، نی، شماری از رادیوهای محلی در ولسوالی‌ها پس از اشغال توسط طالبان، مورد حمله‌ و سواستفاده‌ی نیروهای طالبان قرار گرفته‌اند. حتی برخی از این رسانه‌ها به تریبون پروپاگاندای این گروه متعصب و مسلح تبدیل شده‌اند. مسئولان رسانه‌های محلی نیز می‌گویند که اگر وضعیت به‌همین منوال ادامه یابد، فعالیت رسانه‌های محلی متوقف خواهند شد.
ذبیح‌الله مجددی، مسؤول مرکز رسانه‌ایی کندز در این‌باره گفته «یک تعداد همکاران ما شهر را ترک کردند و از این بیشتر هم ترک خواهند کرد که این یک صدمه بسیار بزرگ به جامعه رسانه‌یی افغانستان خواهد بود.» . مرکز حمایت از زنان خبرنگار افغانستان می‌گوید از ۳۵ زنی که بغلان و غزنی فعالیت رسانه‌ای داشته‌اند، تنها یک یا دو تن، آنهم به‌ صورت آنلاین فعالیت می‌کنند و دیگر زنان محل کار خود را ترک کرده‌اند. فریده نیکزاد، مسئول مرکز حمایت از زنان خبرنگار افغانستان در این‌باره بیان داشت: «رادیوی ما را گفتند در صورتی اجازه دارید که موزیک نباشد و طبق خواست آن‌ها باید باشد.»
اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان مدعی‌ست که این گروه هیچ محدودیتی بر هیچ رسانه‌‌ایی وضع و اعمال نکرده است. او در ادامه گفته است که ممکن است طالبان اصولی را برای رسانه‌ها وضع کند ولی بی‌طرفی رسانه‌ها را زیرپرسش نخواهد برد. برخی از کارشناسان نیز معتقدند که رسانه‌ها به عنوان افشاگران خشونت‌های افغانستان از اولین اهداف طالبان پس از اشغال هر منطقه هستند. دواخان مینه‌پال، رئیس مرکز رسانه‌های حکومت نیز در این باره گفته‌ است که «مطبوعات آزاد، چهرۀ اصلی طالبان را به نمایش می‌گذارد.»
همزمان با آغاز خروج نیروهای نظامی آمریکا و ناتو از افغانستان، طالبان دست به عملیات گسترده‌ای زده است و تاکنون تقریبا ۲۵ درصد ولسوالی‌های افغانستان را به اشغال خود درآورده است. برخی از کارشناسان حتی معتقدند که کنترل کابل ظرف شش ماه پس از خروج نیروهای خارجی کاملا به دست طالبان خواهد افتاد. نیویورک‌تایمز نیز از صف‌های طویل اداره‌های گذرنامه در کابل خبر داده‌ است و این در صورتی‌ست که دارندگان پاسپورت افغانستان تنها به کشورهای محدودی می‌توانند سفر کنند.

همچنین بخوانید:  حاکمیت طالبان و سرگردانی دختران برای پیدا کردن خوابگاه
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗