skip to Main Content
جان‌هایی که آذرخش گرفت
جامعه زمین زیراسلایدر

‌گزارش «شهروند» از مرگ 9 زن و مرد در 15 روز بارانی

جان‌هایی که آذرخش گرفت

جز سیل و بارش باران، صاعقه در مدت ۱۵ روز ۹ قربانی گرفت؛ ۵ مرد و ۴ زن قربانیان صاعقه‌های مرگبار اردیبهشت هستند. این در حالی است که ۸ نفر دیگر هم در نقاط مختلف کشور گرفتار صاعقه‌زدگی شده‌اند و به بیمارستان انتقال یافتند. استان فارس، آذربایجان‌ غربی و شرقی، گیلان، کردستان و سیستان‌وبلوچستان نقاطی بود که صاعقه در آنها قربانی گرفت.

مرگ مادر رشتی در شالیزار

محترم صفری و دوستانش آخرین قربانیان این ۱۵ روز هستند که در روستای گالش محله بخش مرکزی شهرستان رشت دچار صاعقه‌زدگی شدند. محترم زن پنجاه‌وپنج ساله شالیکار پس از رسیدن به مرکز درمانی جان باخت و  ۵ دوستش مصدوم شدند.

بعدازظهر روز جمعه هفدهم اردیبهشت وقتی صاعقه در  مزرعه شالیزار فرود آمد، محترم و ۵ زن روستایی مورد اصابت صاعقه قرار گرفتند.

یکی از بستگان محترم صفری از جزئیات این حادثه گفت: «همگی در مزرعه کار می‌کردیم. همزمان با رعدوبرق صدای زنان شالیکار بلند شد. وقتی به محل حادثه رسیدیم، متوجه شدیم صاعقه به زنان اصابت کرده است. ۶ زن دچار سوختگی شده بودند، اما در این بین حال محترم از همه بدتر بود. صاعقه به گردنش اصابت کرده و پشت گردن او را کاملا سوزانده بود. با اورژانس تماس گرفتیم، اما خیلی طول کشید تا مأموران رسیدند.  امکانات بهداری روستا هم کم است. هیچ کاری برای محترم انجام نشد و او جان باخت. کاش ستو‌ن‌های صاعقه‌گیر وجود داشت. کاش اورژانس زودتر می‌آمد یا حداقل بهداری مجهزتر بود.  همراه محترم ۵ زن دیگر را هم به مرکز درمان بردند.»

صاعقه‌های سریالی  در ۱۱ اردیبهشت 

یازده اردیبهشت هم یک دختر نوجوان و یک مرد بیست‌ونه ساله در استان فارس و کردستان جان باختند.دختر شانزده ساله روستایی، به همراه خانواده خود در یکی از زمین‌های زراعی تنگ طه از توابع بخش جنت شهرستان داراب مشغول به کار بود که آذرخش با او برخورد کرد و جان باخت.

برادر هجده ساله این دختر نوجوان نیز در این حادثه به صورت سطحی آسیب دید. در این حادثه دختر جوان بر اثر شدت سوختگی جان باخت و برادر او نیز به وسیله عوامل اورژانس داراب به بیمارستان امام‌حسن مجتبی(ع) این شهرستان منتقل شد.جوان بیست‌ونه ساله سقزی هم  بر اثر برخورد با صاعقه جان باخت.

در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر برخورد صاعقه با فردی بیست‌ونه ساله در روستا  جوشن  شهرستان  سقز، بلافاصله مأموران انتظامی به محل حادثه اعزام شدند. با حضور مأموران پلیس و تیم‌های امدادی در محل اعلامی و بررسی‌های به عمل‌آمده مشخص شد یک جوان که در حال کارکردن در مزرعه بوده، بر اثر اصابت صاعقه جان باخته است.

اما صاعقه‌های مرگبار در تاریخ  ۱۱ اردیبهشت ماه تمامی نداشت. دو چوپان سی‌وشش و بیست‌وهشت ساله بر اثر برخورد صاعقه در روستای حسینی شهرستان چاراویماق، آذربایجان‌ شرقی دچار حادثه شدند.

چوپان سی‌وشش ساله در محل حادثه جان باخت. اما دیگر قربانی صاعقه توانست جان سالم به در ببرد و در بیمارستان امیرالمومنین(ع) چاراویماق تحت نظر اورژانس قرارگرفت. صاعقه همچنین یک نفر را در روستای یوزباش کندی شهرستان ملکان دچار حادثه کرد که این فرد هم در بیمارستان بستری شد.

همچنین بخوانید:  نقش خصوصی‌سازی در آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی سینا در ماهشهر

غروب غم‌انگیز

آذرخش دهم اردیبهشت ماه جان  پسر بیست ساله دیگری را هم در شهرستان مشکان استان فارس گرفت. این جوان به محل کشاورزی و تلمبه‌شان در نزدیکی منطقه شهریاری رفته بوده که قبل از برگشتن دچار این حادثه شده است. غروب شده بود، اما از مجید خبری نبود، مادرش بی‌تاب بود، همین شد که خودش را به منطقه شهریاری که در نزدیکی مشکان قرار دارد، رساند. سابقه نداشت که مجید ساعت‌ها گوشی‌اش را پاسخ ندهد. مأموران پلیس هم خود را به محل ناپدیدشدن پسر مشکانی رسانده بودند. پیکر  مجید در همان حوالی پیدا شد. او  کنار موتورسیکلتش روی زمین افتاده بود، گوشی تلفن همراهش دستش بود و روی سینه‌اش قرار داشت. صاعقه او را هدف قرار داده و جانش را گرفته بود.

مرگ زن چوپان در سیاهکل

هشتم اردیبهشت ماه هم زن سی‌ونه‌ ساله‌ای بر اثر اصابت آذرخش در یکی از روستاهای شهرستان سیاهکلی جانش را از دست داد.

در پی اعلام مرکز فوریت‌های ۱۱۰ مبنی بر جان‌باختن فردی در حوالی روستای «جاران» دهستان پیرکوه، بلافاصله مأموران انتظامی به محل حادثه اعزام شدند. با حضور پلیس و تیم‌های امدادی در محل اعلامی و بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد خانمی سی‌ونه ساله که برای چرای گوسفندان به آن منطقه رفته بود، بر اثر اصابت صاعقه جان باخته  است. پرونده قضائی در این زمینه تشکیل شده و اقدامات قانونی در حال انجام است.

 پسر کپرنشین قربانی صاعقه

قربانی دیگر آذرخش در این ۱۵ روز پسر کپرنشینی بود که در جست‌وجوی آنتن موبایل بر اثر اصابت صاعقه جان باخت.ساعت ۶ بعدازظهر پنجم اردیبهشت بود که این حادثه رقم خورد. آن روز خلیل همراه با یکی از دوستانش، گوسفندان را برای چرا به صحرا برده بود. هوا بارانی بود و رعدوبرق می‌زد. وقتی به خانه برگشت چند دقیقه بعد تلفن‌همراهش را رو به آسمان ‌گرفت و مثل همیشه دنبال آنتن می‌گشت. خلیل نزدیک در کپرشان بود که ناگهان صاعقه خیلی شدیدی زد و او را روی زمین پرت کرد.

خلیل که روی زمین افتاد، همه وحشت‌زده به سمتش دویدند، اما پسرک درجا تمام کرده بود. خلیل عصای دست پدر و مادرش و نان‌آور خانه بود.

پایان تلخ در گندمزارهای زرین‌دشت

چهارم اردیبهشت هم بر اثر وقوع آذرخش هفت هکتار از گندمزارهای زرین‌دشت در آتش سوخت و یک زن هم جان باخت. این زن اولین قربانی صاعقه در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ در استان فارس بود.

همچنین بخوانید:  مصدومیت شدید ۹کارگر در انفجار کوزه ذوب‌آهن یاسوج

این حادثه ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه در حالی رخ داد که این زن به همراه همسرش در زمین‌های زراعی خود مشغول کار بودند.به علت شدت برخورد صاعقه، این زن در همان صحنه حادثه و قبل از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست داد. چوپان جوان دیگری هم قربانی صاعقه شد. این حادثه در دوم اردیبهشت ماه در آذربایجان‌ غربی رخ داد. در این حادثه صاعقه جان چوپان سی‌ویک ساله را در ارتفاعات روستای یولقون آغاج تکاب گرفت.

این حادثه عصر پنجشنبه در حالی روی داد که این چوپان در حال چرای گوسفندان خود در ارتفاعات منطقه «ازناو» این روستا بود که مورد اصابت شدید صاعقه قرار گرفت. قرارگرفتن این جوان روستایی در محوطه باز با ارتفاع بالا موجب اصابت صاعقه به او شد و او در دم جان‌ خود را از دست داد.

توصیه‌های ایمنی برای در امان ماندن از صاعقه

این در حالی است که اکثر مرگ‌های مرتبط با صاعقه‌زدگی قابل پیشگیری هستند. نکات ایمنی که در پایین اشاره شده است، می‌توانند از شما در برابر خطرات مختلف اصابت صاعقه جلوگیری کنند.

۱- از ایستادن در مناطق مرتفع، روی ساختمان‌های بلند، تپه، کوه یا هر ناحیه مرتفع دیگر به‌شدت پرهیز کنید.

۲-  از تجهیزاتی که هادی جریان الکتریسیته هستند، استفاده نکنید و در صورت وقوع رعدوبرق از آنها دوری کنید؛ مانند تراکتور، موتورسیکلت، دوچرخه، بیل‌های فلزی و ….

۳- از درختان، سیم‌های برق (خصوصا کابل‌های فشار قوی برق)، لوله‌ها یا دیگر سازه‌های فلزی دوری کنید. از حصارهای فلزی، خطوط برق و تلفن دور شوید.

۴- از پناه گرفتن زیر درختان پرهیز کنید. (زیرا به علت برخورد برق و حرارت حاصل از آن امکان آتش‌سوزی وجود دارد بنابراین باید از این کار خودداری کنید.)

۵-  زیر سیم‌های برق هوایی، مخازن و شیشه‌ها پناه نگیرید؛ زیرا احتمال فروریختن و افتادن آنها وجود دارد.

۶ – در صورتس که داخل قایق یا در حال شناکردن هستید، به‌سرعت از آب خارج شوید و بدن خود را خشک کنید.

۷-  در صورتی که در اتومبیل هستید، از درختانی که ممکن است روی آن بیفتد، دور شوید و سپس در جایس مناسب پارک کنید و تا پایان خطر از وسیله نقلیه خود خارج نشوید؛ اما از دست‌زدن به قسمت‌های فلزی اتومبیل خودداری کنید.

۸-  اگر در جنگل هستید، به‌سرعت از آنجا خارج شوید یا در زیر درختان کوتاه پناه بگیرید.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗