skip to Main Content
افشای هک‌ گسترده واتس‌اپی فعالان سیاسی در سراسر جهان
دانش سیاست کیوسک

افشای هک‌ گسترده واتس‌اپی فعالان سیاسی در سراسر جهان

قربانیان هک‌ واتس‌اپی توسط گروه ان‌اس‌او (NSO) از به سرقت رفتن اطلاعاتشان از سوی دولت‌ها پرده برداشتند. به گفته اکسس‌نوو، مدت‌هاست که برخی دولت‌ها، از هند تا رواندا از ابزارهای اطلاعاتی که شرکت اسرائیلی ان‌اس‌او- پدیدآورنده ابزار جاسوسی پگاسوس- می‌سازد، برای نظارت و زیرفشار گذاشتن مدافعان حقوق بشر استفاده می‌کنند. اکسس‌نوو می‌گوید اگرچه بارها از این شرکت خواسته شده که محصولاتش را به کشورهایی که از آن برای سرکوب استفاده می‌کنند قرار نداهند، ان‌اس‌او همچنان به کار خود ادامه داده است.

از سال ۲۰۱۶ که یکی از فعالان سیاسی اماراتی متوجه وجود ابزار جاسوسی پگاسوس روی گوشی خود شد، این ابزار تا کنون دستکم در ۴۶ کشور شناسایی شده است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که بیشتر افرادی که مورد هدف این برنامه‌ها قرار گرفته‌اند روزنامه‌نگاران، وکلا، فعالان سیاسی اجتماعی بوده‌اند که نسبت به بی‌عدالتی در کشورهای خود اعتراض کرده‌اند. سیتزن‌لب، می‌گوید بیش از ۱۰۰ نفر از کاربران واتس‌اپ را پیدا کرده است که به این ترتیب هک شده‌اند. واتس‌اپ در پی این افشاگری از گروه ان‌اس‌او در آمریکا برای استفاده غیرقانونی از این شرکت برای هک بیش از ۱۴۰۰ کاربر خود شکایت کرده است. این شکایت در حال حاضر در جریان است.

استفاده از ابزارها و شبکه‌های اینترنتی برای نظارت، شنود، ردیابی و کنترل شهروندان چه در جهت سرکوب و چه تجارت بیش از پیش در حال افزایش است و در بسیاری از اوقات از پیوند و همدستی شرکت‌های خصوصی و دولت‌ها و شکل‌گیری یک سرمایه‌داری نظارتی ناشی می‌شود.

 

 

 

 

 

همچنین بخوانید:  استعفای وزیر بهداشت تونس پس از مرگ مرموز ۱۱ نوزاد
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗