skip to Main Content
قتل عروس پانزده ساله و نقد سلحشوری به چندهمسری
جامعه کیوسک

هم‌زمان با تصویب لایحه تامین امنیت زنان

قتل عروس پانزده ساله و نقد سلحشوری به چندهمسری

پس از رفت و برگشت‌های چندین ساله، بالاخره آن‌چه از لایحه تامین امنیت زنان باقی‌مانده است برای تصویب نهایی راهی مجلس می‌شود. در روز گذشته، روزنامه خراسان رضوی خبری مبنی بر قتل عروس ۱۵ ساله توسط نامزدش کار می‌کند، و پروانه سلحشوری در نقد گفتمان‌سازی اصول‌گرایان می‌گوید: «دختران امروز چندهمسری را برنمی‌تابند.»

روزنامه صبح امروز خراسان در گفتگویی با پروانه سلحشوری نماینده سابق تهران به این پرسش محوری می‌پردازد که برای ترفیع جایگاه زنان، جامعه ایرانی چه میزان از آن‌ها حمایت می‌کند؟ موانع موجود و برخی سیاست‌های کلان تا چه حد زنان را برای حضوری موثرتر و پررنگتر در جامعه به عقب می‌راند؟ آیا جامعه‌پذیری زنان برای توانمندی اجتماعی و سیاسی توسط نهادهای مسئول به درستی صورت می‌گیرد؟ در جواب سلحشوری به چند محور برای توانمندی زنان اشاره می‌کند:

۱-حمایت‌های اجتماعی؛ او می‌گوید: «باید بحث توانمندسازی را از دوران نونهالی و نوجوانی در بین دختران شروع کنیم» «بنابراین زمانی که صحبت از حمایت‌های اجتماعی می‌کنیم به معنای این است که گروه‌هایی که زنان با آن در ارتباط هستند، باید بتوانند در مواقعی که زنان نیاز به حمایت دارند از آن‌ها حمایت کنند.» سلحشوری اشاره‌ای به نقدهای اخیر به عملکرد آموزش و پرورش در حوزه آموزش دختران کودک و نوجوان نمی‌کند. روش‌های آموزشی هم‌چون حذف دختران از کتاب‌ها و یا حذف شخصیت‌های تاریخی زن از کتاب‌ها.

۲-کارآفرینی و اقتصادی که وابسته به دولت نیست. «مجلس دهم در حوزه قانون‌گذاری، توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را در برنامه ششم توسعه در اولولیت‌های فرابخشی کل کشور قرار داد؛ بنابراین اقدامات لازم از نظر قانون‌گذاری صورت گرفته و دولت هم در این زمینه تلاش خود را می‌کند.»

همچنین بخوانید:  اپراتورهای همراه اول و ایرانسل؛ برنده طرح «صیانت»

۳-تلبیغ صیغه و چندهمسری: «نکته اینجاست سالیانه میزان زیادی بودجه صرف صداوسیما می‌شود پس چرا باید جوانان و زنان ما به جای اینکه برنامه‌های تولید شده داخل ایران را تماشا کنند سراغ برنامه‌های دیگری روند که تأثیری سوء داشته باشد.» البته این نماینده سابق در رابطه با محتوای تولید شده توسط صدا و سیما که من‌جمله مسابقاتی که تاکید بیشتری بر رواج چندهمسری دارند اشاره‌ای نمی‌کند.

۴-مصوبه توانمندی زنان سرپست خانوار.

این گفتگو دقیقا هم‌زمان با گزارش قتل عروس پانزده‌ساله‌ی خراسانی توسط نامزدش منتشر شده است. مبحث امنیت اجتماعی و کودک‌همسری پیش از این نیز در بحث‌های حول لایحه امنیت زنان بازخوردهای متنوعی گرفته است. در این لایحه که هم‌زمان با نمایندگی سلحشوری وارد مصوبات مجلس شد، در این لایحه سن ازدواج کودکان دختر ۱۳ سال مفروض شده است.

به گفته معصومه ابتکار «در راستای جلوگیری از کودک همسری لایحه ممنوعیت ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال را به دولت ارائه کرده و در حال پیگیری آن است». معاون امور زنان در مطلبی که ماه پیش به انتشار رسید، با تاکید بر نقش اساسی ورزش در حفظ سلامت بانوان اظهار کرد: «بیشترین تهدید مرگ و میر زنان، مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی و متابولیکی است» این در حالی‌ست که در سال گذشته و با شیوع کرونا علاوه بر گمانه‌زنی‌ها بر سر بالاگرفتن آمار خشونت‌های خانگی در قرنطینه، با پرونده‌های هم‌چون رومینا، پرونده قتل همسر نجفی و بسیاری مقتولین زن دیگر که به واسطه‌ درگیری‌های خانوادگی به قتل رسیده‌اند، زن‌کشی پیش از پیش تیتر خبرها می‌شود.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗