skip to Main Content
شورای نگهبان برای دومین بار طرح مالیات بر خانه‌های خالی را رد کرد
اقتصاد جامعه سیاست کیوسک

شورای نگهبان برای دومین بار طرح مالیات بر خانه‌های خالی را رد کرد

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خبر داد: شورای نگهبان برای دومین بار به طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی ایراد گرفت. قرار است این طرح پس از رفع ایرادات در کمیسیون اقتصادی به صحن مجلس ارسال شده و مجددا مورد بررسی نمایندگان مجلس قرار گرفته و پس از آن به شورای نگهبان ارسال شود.

این طرح چندی پیش هم توسط شورای نگهبان بررسی شد و به دلیل ایرادات و ابهاماتی به مجلس برگشت خورده بود.

طرح مالیات بر خانه‌های خالی اواخر سال ۹۲ در مجلس بررسی و تصویب شد ،اما همچنان بلاتکلیف باقی مانده است.

شورای نگهبان در بسیاری از موارد این طرح را  «خلاف موازین شرع» دانسته بود. از جمله تکلیف همه مالکان به ثبت اطلاعات مسکونی تحت تملک خود در سامانه برای «مواردی که جهاتی امنیتی دارند»  و همچنین وضع مالیات برای کسانی که به دلایل موجه امکان فروش یا اجاره ملک خود را ندارند. در ایرادات جدید شورای نگهبان، ایراد دوم کماکان به قوت خود باقی مانده است. ضمن اینکه بلاتکلیفی اراضی موقوفه که امکان اجاره آن‌ها وجود ندارد از جمله ایرادات جدیدی است که شورای نگهبان به این طرح گرفته است.

با وجود تبلیغات گسترده درباره تأثیر مثبت این طرح بر کنترل بازار مسکن، کارشناسان معتقدند که این طرح کارآمدی لازم را برای مهار بازار مسکن ندارد. این‌طور به نظر می‌رسد که این طرح صرفا برای تعریف منبع درآمدی جدید برای دولت است. ایرادات شورای نگهبان نیز حاکی از این است که این قانون در صورتی تصویب خواهد شد که امکان عدم تمکین به این قانون برای برخی نهادها و افراد وجود داشته باشد.

همچنین بخوانید:  افزایش مهاجرت‌های اقلیمی به البرز
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗