skip to Main Content
نامزد حزب «حرکت به سوی سوسیالیسم» پیروز شد
پیروزی آرکه در بولیوی
سیاست کیوسک

نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری بولیوی نشان می‌دهد

نامزد حزب «حرکت به سوی سوسیالیسم» پیروز شد

بالاخره دیروز انتخابات بولیوی برگزار شد و آنطور که از نتایج برمی‌آید، لویز آرسه کاتاکورا، نامزد حزب «حرکت به سوی سوسیالیسم»(MAS) با اختلافی ۲۰درصدی به پیروزی رسیده است. آقای آرکه توانسته بیش از ۵۲درصد کل آرا را به دست آورد. نفر دوم پس از او تنها ۳۱درصد آرا را کسب کرده است.

بولیوی تا دهه پیش یکی از فقیرترین کشورهای امریکای لاتین بود که پس از رشته‌ای از خشونت‌ها و سرکوب با به قدرت رسیدن اوو مورالس، یک رئیس‌جمهوری بومی تحول بزرگی را تجربه کرد. طی سال‌های حکومت مورالس سرانه درآمد بولیوی سه برابر شد و تعداد افراد زیر خط فقر به شدت کاهش یافت. میزان بی‌سوادی از بیش از ۲۰درصد به کمتر از ۱۰درصد رسید. حزب حرکت به سوی سوسیالیسم که حامی اِوو مورالس بود، راه را برای تصویب قوانینی برای حفاظت از محیط زیست و حق زندگی دیگر موجودات هموار کرد و در این راه علاوه بر گسترش کشاورزی در بولیوی، وضعیت اقتصادی کشور را حتی در سال‌های بحران اقتصاد جهانی، بهتر کرد.

در پی کاندیداتوری اِوو مورالس برای چهارمین بار در انتخابات ریاست‌جمهوری، بسیاری از متحدانش به او اعتراض کردند اما در نهایت مورالس در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته با اختلاف پیروز شد. این زمانی بود که بعضی از مردم سفیدپوست و ثروتمندتر بولیوی که در دوره‌های پیشین سهم بیشتری از اقتصاد بولیوی داشتند او را دیکتاتور خطاب کردند. ناآرامی‌هایی در اعتراض به انتخاب مجدد مورالس در پایتخت به راه افتاد و یک موسسه که بر انتخابات نظارت می‌کرد، ادعا کرد که آرا در انتخاب دستکاری شده است. این ادعا بارها از طرف موسسات و محققان زیر سوال رفت و موسسه سازمان کشورهای آمریکایی OAS به دروغگویی متهم شد. جواب آنها این بود که منتقدان حامی حکومت‌های خودکامه و دیکتاتوری‌اند. مورالس برای جلوگیری از بروز خشونت قبول کرد انتخاباتی مجدد در کشور برگزار کند اما گروهی از ارتش بولیوی در همراهی با احزاب دست‌راستی علیه او دست به کودتا زدند.

همچنین بخوانید:  بازتوزیع ثروت و نفی خصوصی‌سازی؛ تجربه بولیوی

سال اخیر برای مردم بولیوی سالی خونبار بود. نیروهای سرکوب‌گر پلیس و ارتش بیش از تمام دهه پیشین تنها در خیابان‌های شهرها انسان‌ها را کشتند. اما این سرکوب نتوانست جلوی اعتراضات خیابانی مردمی را بگیرد. در نهایت دولت موقت که ریاست آن را معاون دوم مجلس بولیوی، خانم جنین آنِز بر عهده گرفت. حزب او یکی از حامیان گروه‌های فاشیست است که خواستار ممنوع شدن ورود بومی‌ها (اکثریت مردم کشور و مردمان بومی منطقه) به مناطق خاص و بعضی شهرها شده‌اند. پس از کودتا جنین آنِز به عنوان رهبر حزبی که در انتخابات مجلس کمتر از ۴درصد رای آورده بود، به ریاست جمهوری رسید و اِوو مورالس استعفا کرده و به خارج از کشور رفت. در این حین دولت ترامپ بلافاصله دولت کودتا را در بولیوی به رسمیت شناخت.

در نهایت فشار تظاهرات و اعتصابات مردمی، دولت آنِز را وادار کرد پس از یک بار با تاخیر اندختن انتخابات به بهانه همه‌گیری کرونا، تن به برگزاری انتخابات دهد. لویز آرسه کاتاکورا، وزیر اقتصاد پیشین دولت مورالس از سوی حزب حرکت به سوی سوسیالیسم، به عنوان نامزد انتخابات جدید ریاست‌جمهوری معرفی شد. آقای آرکه به عنوان وزیر اقتصاد پیشین، نقشی پر رنگ در پیشبرد سیاست‌های موفق اقتصادی دولت مورالس داشته است و به عنوان رئیس‌جمهور بعدی بولیوی سیاست‌های اقتصادی حزب به سمت جامعه‌ای برابرتر را ادامه خواهد داد.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗