skip to Main Content
کودتا در بولیوی؛ مورالس امیدوار به بازگشت
سیاست کیوسک

کودتا در بولیوی؛ مورالس امیدوار به بازگشت

اوو مورالس، رییس‌جمهور مستعفی بولیوی، به مکزیک پناهنده شد.

او امروز طی توییتی ضمن تشکر از دولت و مردم مکزیک بابت پناه دادن به او و دوستانش و بیان تاسف بابت ترک وطنش به دلایل سیاسی، ابراز امیدواری کرد که روزی با قدرت و انرژی بیشتری به بولیوی بازگردد.

اوو مورالس اولین رهبر بومی بولیوی پس از سه دوره ریاست جمهوری به دنبال تظاهرات ضد دولتی و در نتیجه کودتای ارتش و نیروهای امنیتی مجبور به استعفا و پناهندگی به مکزیک شد. مورالس یکشنبه در یک توییت گفت “در بولیوی یک کودتا اتفاق افتاده است. گناه من این است که یک بومی، رهبر سندیکا و کشاورز کوکا هستم.”. کودتا در بولیوی به دنبال انتخابات اخیر ریاست جمهوری اتفاق افتاد که در آن مورالس برای بار چهارم در برابر مقامات سابق دست راستی بولیوی قرار گرفت و با اختلاف اندکی برنده شد. احزاب مخالف مورالس را به تقلب انتخاباتی متهم و هواداران خود را به خیابان ها آوردند. پس از چند روز تظاهرات با فشار ارتش و پولیس مورالس مجبور به استعفا شد. مورالس در شرایطی به مکزیک پناهنده می‌شود که گروهی از شخصیت‌های برجسته حزب او از ترس جان خود به سفارت مکزیک در لاپاز پناهنده شده‌اند.

مورالس در دوران حکومت خود به تبعیض علیه بومیان بولیوی که نزدیک به ۶۰ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند پایان داد. در این دوران میزان فقر نصف شد، صنایعی مانند گاز ملی شدند و اقتصاد بولیوی برای سال‌ها رشد اقتصادی قابل توجهی را تجربه کرد.   

همچنین بخوانید:  بیمه درمانی رایگان معلمان و فرهنگیان چقدر واقعی است؟
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗