skip to Main Content
خطر افزایش مرگ کودکان زیر پنج سال
جامعه کیوسک

در اثر کاهش خدمات روتین بهداشتی درمانی در دوران کرونا

خطر افزایش مرگ کودکان زیر پنج سال

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد کاهش سطح پوشش خدمات روتین بهداشتی درمانی در دوران کرونا می‌تواند در طی شش‌ماه منجر به اضافه شدن یک میلیون و ۲۰۰ هزار مرگ کودکان زیر پنج سال شود.

موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی با همکاری مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در مطالعه‌ای وضعیت کودکان را در ۱۱۸ کشور با سطح درآمد پایین و متوسط بررسی کرده است. براساس یافته‌های این پژوهش، تغییرات ناشی از کرونا مانند بسته‌شدن مدارس و محدودیت‌های جابه‌جایی کودکان زندگی روزمره و محافظت از آنها را مختل کرده و عوامل تنش‌آفرین جدیدی برای والدین و مراقبین کودکان ایجاد کرده است. به گفته این پژوهش باید در پی‌ یافتن امکانات جدیدی برای مراقبت از کودکان بود.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد، انگ و تبعیض کووید-۱۹ می‌تواند کودکان را نسبت به خشونت، فشارهای روانی- اجتماعی آسیب‌پذیرتر کند و کودکان و خانواده‌‌هایی که از گذشته به دلیل انزوای اجتماعی- اقتصادی آسیب‌پذیر بوده‌اند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند. انتظار می‌رود که برای کودکان فقیرترین کشورها، فقیرترین محلات و آنهایی که پیش ‌از این در محرومیت و شرایط آسیب‌پذیری قرار داشته‌اند، مخرب‌ترین اثرات را داشته باشد.

در پی شیوع کرونا ۱۸۸ کشور، مدارس تمام کشور خود را تعطیل کردند و این تعطیلی، تحصیل و زندگی بیش از یک میلیارد و ۵۰۰هزار کودک و نوجوان یعنی ۹۱ درصد از دانش آموزان جهان را با اختلال مواجه کرده و در حدود ۱۵۵ میلیون کودک پیش‌دبستانی، ۶۹۱ میلیون دانش‌آموز دبستانی، ۵۳۷ میلیون دانش‌آموز راهنمایی و ۱۹۱ میلیون دانش‌آموز دبیرستانی را تحت‌تأثیر قرار داده است.

همچنین بخوانید:  چرا اسنپ نسبت به اعتراضات مستمر رانندگان بی‌اعتناست؟

در بخشی از این پژوهش آمده است «پیش از بحران هم ما در دنیایی ناتوان از مراقبت کامل از کودکان زندگی می‌کردیم. جایی که هر ۵ ثانیه یک کودک کمتر از ۱۵ سال می‌میرد، از هر پنج کودک یکی سوءتغذیه دارد، جایی که بیش از نیمی از کودکان ده‌ساله (۵۳ درصد) در کشورهای کم‌درآمد و دارای درآمد متوسط (تا چهار از هر پنج کودک در کشورهای فقیر) قادر به خواندن و درک داستان‌های ساده نیستند و یکی از هر چهار کودک کمتر از ۵ سال تولدش ثبت نشده است. بنابراین هر چه بحران جاری طولانی‌تر شود، تأثیرات آن بر این کودکان چشم‌گیرتر می‌شود و این آمارها بالاتر می‌روند.» بر اساس بررسی‌های بانک جهانی نزدیک به ۷۱ میلیون نفر تا به امروز به دلیل بحران ویروس کرونا به فقر مطلق سقوط کرده‌اند.

 

 

 

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗