skip to Main Content
چرا ملیت قاتل کودک ۱۷ ماهه مهم شد؟
عمومی کیوسک

نژادپرستی برخی رسانه‌ها در انتشار یک خبر

چرا ملیت قاتل کودک ۱۷ ماهه مهم شد؟

چند روز پیش خبر قتل یک نوزاد ۱۷ ماهه توسط پدرش با واکنش‌های زیادی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی همراه شد. حالا پلیس آگاهی تهران اعلام کرده:« این خانواده اصلا ایرانی نبودند بلکه از مهاجران افغان بوده که در منطقه شهر ری سکونت دارند.». در حالی که بسیاری از فعالان حوزه کودک نبود حفاظ قانونی و شبکه‌های حمایتی از کودکان در برابر آزار والدین را یکی از علل اصلی چنین واقعه‌هایی می‌دانند، پلیس آگاهی تهران در توضیح گفته:«عامل تجاوز به کودک ۱۷ ماهه افغانی و روانی بود.»

برخی رسانه‌های داخلی نیز از رویکرد پلیس آگاهی عقب نمانده و در تنظیم خبر مربوط به قتل این کودک ملیت و وضعیت روان پدر نوزاد را دارای ارزش خبری مهم دانسته‌ و تیترهایی با این ترکیب زده‌اند؛ اقتصاد نیوز تیتر خبر مربوط به این قتل را این‌طور انتخاب کرده:« پدر متجاوز به کودک ۱۷ ماهه ایرانی نبود» و خبرگزاری رکنا به این هم اکتفا نکرده و صفتی را هم اضافه و خبر را با این تیتر منتشر کرده: «پدر شیطان صفت نوزاد ۱۷ ماهه در تهران ایرانی نیست! / او جنون دارد؟!». «شبکه راوی» نیز دنباله‌رو «رکنا» بوده و همان خبر و تیتر را عینا بازنشر کرده است.

 

این رسانه‌ها با انتشار این نوع خبر، هماهنگ و همراه با اظهارنظر پلیس‌آگاهی پیش رفته‌اند اما نکته مهم‌تر در جهت‌گیری رسانه‌های غالب در ایران با عناصر حاوی تعابیر نژادپرستی است، اینکه چرا «ملیت» فرد متجاوز چه تاثیری در ارتکاب عمل تجاوز دارد و از چه ارزش خبری برخوردار است که به‌عنوان یک اصل مهم عینا در تمامی تیترها و تنظیم متن خبر انعکاس داده‌اند؟ خصوصا در وضعیتی که روزانه نمونه‌های متعددی از تجاوز، تعرض و زن‌کشی در ایران به همراهی و حمایت قوانین زن‌ستیزانه در لابه‌لای اخبار دیده می‌شود.
به علاوه، استفاده از الفاظی همچون «شیطان‌صفت» و «روانی» در توصیف فرد مرتکب، عمومیت کودک‌آزاری و تجاوز و ارتباط مستقیم آن با فرهنگ و نظام مردسالار را به حاشیه می‌برد و آن را امری «استثنایی» و مربوط «به غیر خودی» و در این نمونه «مهاجر غیرایرانی» می‌شمارد و بر کلیشه‌های تبعیض‌آمیز جنسیتی و قومیتی می‌افزاید. این درحالی است که بر اساس پژوهش‌ها، بیش از ۹۰ درصد متجاوزان هیچ نشانه‌ای از بیماری‌های روانی در خود ندارند.
همچنین بخوانید:  باز هم مهاجران افغانستانی در جاده‌های ایران کشته‌شدند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗