skip to Main Content
«نصابان» اعتراض به خشونت علیه زنان را روی دیوارهای پاریس بردند
جامعه کیوسک

«نصابان» اعتراض به خشونت علیه زنان را روی دیوارهای پاریس بردند

از تابستان سال ۲۰۱۹ تاکنون، کارزاری گسترده در پاریس راه افتاده است که با نصب پوسترهایی روی دیوارهای شهر، خشونت علیه زنان و زن‌کشی را محکوم می‌کند. این کمپین را گروهی از زنان و فمینیست‌های پاریس آغاز کردند که به «نصابان» معروفند. جملاتی تلخ و دردناک مانند «بابا مادر را کشت»؛ «دوست‌دخترش ترکش می‌کند، بعد می‌کشتش»؛ «سکوت علامت رضا نیست» یا «تو گفتی من را دوست داشتی، ولی همچنان تجاوز بود»، روی تمام دیوارها، زیرگذرها و تونل‌های این شهر دیده می‌شود.

حروف‌چینی پوستر‌ها بسیار ساده است. رنگ جمله‌ها سیاه اما لحن آن سنگین و تاثیرگذار است. کلوئی مدستا، یکی از نصابان، در توصیف پوستر می‌گوید: «ما دنبال استعاره و شعر نیستیم. هدف ما از انتخاب این فرم نشان‌دادن جنبه عینی پیام پوسترهاست.» نصب کردن پوسترها ارزان و ساده است و شاید به همین دلیل است که این جمله‌ها به سرعت در همه جای شهر پدیدار شده‌اند. 

تابستان سال ۲۰۱۹، مارگاریت سترن، در شبکه‌های اجتماعی فراخوانی پخش کرد. ده‌ها زن به این فراخوان پاسخ‌ دادند و هم‌اکنون ۱۵۰۰ نفر به نصب پوستر در سطح شهر مشغولند. 

این فعالان معتقدند پوستر‌ زدن بر روی دیوارها واقعیتی پنهان را آشکار می‌کند و خشونت خانگی را که به حریم خصوصی تقلیل داده می‌شود را عیان و عمومی می‌کند. اما برای آنها جنبه دیگری از این فعالیت نیز مهم است و آن حضور پررنگ در شهر و خیابان است، جایی که برای بسیاری از زن‌ها ناامن است. به گفته کلوئی مدستا: «ما می‌خواهیم این واقعیت‌ها را به منظر عموم بگذاریم. چرا که همیشه این خشونت‌ها در سایه می‌مانند.»

سال گذشته ۱۴۶ زن در فرانسه به دست همسر سابق یا کنونی خود کشته شدند. این آمار ۲۱٪ نسبت به سال ۲۰۱۸ افزایش داشته است.  

در فرانسه دیوارنویسی و نصب پوستر غیر‌قانونی است. هر چند پلیس اوایل بر پوستر زدن نصابان چشم‌پوشی می‌کرد، با همه‌گیر شدن فعالیتشان آنها را تحت فشار می‌گذارد. 

تانون، یکی دیگر از نصابان می‌گوید: « کمی احمقانه به نظر می‌رسد ولی لحظه‌ای که سطل، چسب، و قلم‌مویمان را در دست داریم، احساس می‌کنیم شکست‌ناپذیریم.»

 

همچنین بخوانید:  یک بدیل مردمی در برابر کرونا

 

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗