skip to Main Content
وام به بسازوبفروش‌ها قیمت مسکن را پایین می‌آورد؟
اقتصاد سیاست کیوسک

جدیدترین نسخه درمان مسکن در مجلس اعلام وصول شد

وام به بسازوبفروش‌ها قیمت مسکن را پایین می‌آورد؟

نمایندگان مجلس، چهارشنبه، طرح «جهش تولید و تأمین مسکن» را تصویب کردند. هدف این طرح ارائه تسهیلات برای افزایش تولید مسکن است و نمایندگان مجلس معتقدند اجرای آن منجر به کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن خواهد شد.

البرز حسینی سخنگوی کمیسیون عمران مجلس مدعی است که «وضعیت فعلی در بازار مسکن نتیجه عدم تناسب عرضه و تقاضای مسکن است و ما نیاز داریم تا سالانه بیش از ۳۰۰ هزار مسکن تولید کنیم تا بتوانیم بازار مسکن را کنترل کنیم». این در حالی است که بنا به آمارها حدود ۶/۲ میلیون واحد خالی در کشور داریم و تنها در تهران سالانه ۳۶ هزار واحد مسکن خالی به این عدد اضافه می‌شود.

به گفته این نماینده مجلس «سیاست‌ها به سمتی رفته که مسکن از کالای مصرفی به سرمایه‌ای تبدیل شده و سوداگری به آن دامن زده است، لذا در جهت عمل به اصول قانونی تولید انبوه مسکن می‌تواند بازار موجود را کنترل کند و وضعیت وخیم مسکن را بهبود بخشد». 

این در حالی است که کارشناسان معتقدند دلایل تبدیل شدن مسکن به کالایی سرمایه‌ای یکی شدن بازیگران بازار مسکن و ناظران بر کنترل بازار مسکن، سیاست‌های سرازیر کردن منابع مالی کشور به بازار ساخت‌وساز، عدم تمرکز به بخش تولید و اتکای دایمی اقتصاد کلان کشور بر صنعت ساخت‌وساز و… است. در وضعیتی که فقط در تهران ۱۳ درصد خانه‌ها خالی است، بعید به نظر می‌رسد که مسئله مسکن در ایران کمبود عرضه مسکن در بازار باشد.

در حال حاضر دهه‌هاست که سیاست‌های مسکن به جای پرداختن به مسئله مسکن، بر بازار مسکن تمرکز دارد و تمامی این سیاست‌ها در راستای تسهیل ساخت‌وساز در حوزه مسکن است. با توجه به نتایج تحقق سیاست‌های پیشین، به نظر می‌رسد سیاست اخیر نیز نه تنها در مقابل هیولای گرانی مسکن نایستد که حتی به افزایش قیمت مسکن دامن بزند.

 

همچنین بخوانید:  ایستادن در برابر هیولای مسکنِ گران

 

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗