skip to Main Content
توییتر هزاران اکانت‌ ضدکرد دولت ترکیه را بست
A Twitter logo on an iPad display is pictured next to a Turkish flag in this photo illustration taken in Istanbul March 21, 2014. Turkey's courts have blocked access to Twitter a little over a week before elections as Prime Minister Tayyip Erdogan battles a corruption scandal that has seen social media awash with alleged evidence of government wrongdoing. The ban came hours after a defiant Erdogan, on the campaign trail ahead of key March 30 local elections, vowed to "wipe out" Twitter and said he did not care what the international community had to say about it. REUTERS/Murad Sezer (TURKEY - Tags: POLITICS) - BM2EA3L189F01
دانش سیاست کیوسک

توییتر هزاران اکانت‌ ضدکرد دولت ترکیه را بست

توییتر اعلام کرد ۷۳۴۰ اکانت کاربری ضد-کرد وابسته به کمپین اطلاعاتی دولت ترکیه را بسته است. گفته می‌شود که این کمپین به هدف جلب حمایت برای حزب عدالت و توسعه (Ak) فعالیت می‌کرده و همزمان به دنبال تخریب احزاب کرد داخل ترکیه و سوریه، و به ویژه جلب حمایت عمومی در رابطه با مداخله نظامی ارتش ترکیه به شمال سوریه در اکتبر سال گذشته بوده است.
توییتر می‌گوید این شبکه که در اوایل سال ۲۰۲۰ ردیابی شده شامل اکانت‌های جعلی با فعالیت‌های هدایت‌شده است. مخاطب اصلی این شبکه افراد ساکن داخل ترکیه و جلب حمایت آنها نسبت به سیاست‌های دولت بوده است. به گفته توییتر «بر اساس تحلیل‌های موجود از رفتارهای کاربران و نشانه‌های فنی آن، در این شبکه مجموعه‌ای از اکانت‌های جعلی و دستکاری‌شده در جهت راستای روایت‌های موجود درباره سیاست‌های حزب عدالت و توسعه و حمایت شدید از اردوغان عمل می‌کردند.»

به گفته پایگاه مشاهده اینترنتی دانشگاه استنفورد، که توییتر یافته‌هایش را با آن به اشتراک گذاشته، توییت‌های این اکانت‌های جعلی به شدت به طرفداران حزب دموکرات ترکیه متمایل به کردها حمله کرده و آنها را به تروریسم و حقه‌بازی متهم کرده است. همچنین از اکتبر گذشته تاکنون این شبکه «توییت‌هایی در جهت جلب حمایت از حمله ترکیه به سوریه» می‌زده است؛ از جمله توییت‌هایی به انگلیسی. به همین‌ترتیب گفته می‌شود دولت در این مدت هشتگ‌هایی برای حمایت از این عملات نظامی درست کرده: مثلا هشتگ #TurkeyFightsISISandYPG (ترکیه با داعش و یگان‌های مدافع خلق می‌جنگد).

تاریخ ترکیه در صد سال اخیر شاهد پاکسازی‌های نژادی و قومی زیادی بوده است. دولت‌های این کشور برای ساخت دولت ملتی بر پایه نژاد ترک از شیوه‌های خشونت‌بار زیادی استفاده کرده‌اند: نسل‌کشی ارمنیان، قتل‌عام علوی‌ها، کشتار و تاراج اموال یونانی‌تبارهای استانبول و ده‌ها سال جنگ با کردها.

همچنین بخوانید:  بحران خودکشی در ارتش ترکیه

البته گفتنی‌ست که حمایت امروز دولت آمریکا از کردها نیز به منافع این کشور در منطقه برمی‌گردد و خود مورد انتقادات زیادی است.

در سال‌های اخیر برخی دولت‌ها از جمله دولت ایران و اسرائیل به طور سامان‌یافته از شبکه‌های مجازی برای شناسایی مخالفان و جهت‌دهی به افکار عمومی استفاده کرده‌اند.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗