skip to Main Content
کف مخارج زندگی در تهران ۴,۵ میلیون تومان
اقتصاد کیوسک

برای یک خانواده چهار نفره

کف مخارج زندگی در تهران ۴,۵ میلیون تومان

کف درآمد لازم برای زندگی یک خانواده چهارنفره در تهران در ۲ سال اخیر ۸۰ درصد بیشتر شده و به ۴,۵ میلیون تومان در ماه رسیده است.

روزنامه اعتماد با استناد به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره خط فقر و تغییرات آن از سال ۹۰ تا ۹۷، دلیل بدتر شدن وضعیت و بالاتر رفتن رقم خط فقر را «نرخ تورم بالا در کنار کاهش قابل توجه درآمد سرانه طی سال‌های اخیر» دانسته است.

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، درآمد سرانه کشور هم از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۸ کاهشی ۳۴ درصدی داشته است: «در واقع به رغم افزایش درآمد اسمی خانوارها، قدرت خرید هر فرد ایرانی نسبت به سال ۱۳۹۰ حدود یک‌سوم کاهش یافته است». با توجه به سهم بالاتر خوراکی‌ها در سبد هزینه خانوارهای فقیرتر، نرخ تورم بالاتر خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در سال‌های اخیر بیانگر وضعیت معیشتی وخیم خانوارهای با درآمد پایین‌تر نسبت به سایر خانوارها است.

این در حالی است که حداقل دستمزد کارگران در حالتی که همراه با مزایایی نظیر حق اولاد و حق مسکن و سنوات باشد، ماهی ۲ میلیون و هشتصد هزار تومان خواهد بود؛ البته ‌یک‌سوم کارگران فقط پایه حقوق می‌گیرند که حداقلش چیزی نزدیک به یک میلیون و هشتصد هزار تومان است. از سویی دیگر پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد کرونا مردم ایران را یک‌ونیم‌برابر فقیرتر خواهد کرد.

همچنین بخوانید:  شرکت اکسون از ۱۹۸۱ از تغییرات اقلیمی خبر داشته است
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗