skip to Main Content
یک‌سوم کارگران فقط پایه‌حقوق می‌گیرند
اقتصاد کیوسک

۹۶ درصد قراردادهای کار موقت است

یک‌سوم کارگران فقط پایه‌حقوق می‌گیرند

کارفرمایان به ۳۵ درصد از کسانی که با قراردادهای موقت کار می‌کنند مزایای قانون کار از قبیل حق سنوات، بن خوار‌وبار و حق مسکن را نمی‌دهند؛ این یعنی حدود یک‌سوم کسانی که کار می‌کنند و کارمند دولت نیستند، فقط پایه‌حقوق می‌گیرند.

فرامرز توفیقی رئیس کمیته دستمزد کانون شوراهای اسلامی کار با اشاره به اینکه ۹۶ درصد قراردادهای کار در ایران موقت است و حداقل ۳۵ درصد آن‌ها فقط پایه‌حقوق می‌گیرند، به خبرگزاری تسنیم گفته:

دولتمردان می‌گویند اگر کارگری این مزایا را دریافت  نمی کند، به ادارات کار شکایت کند. اما به راستی کدام کارگر شکایت می‌کند؟ کارگری که قرارداد شفاهی دارد شکایت کند؟ کارگری که طبق ماده ۷ قانون کار قراردادش لحاظ نمی‌شود و حتی یک نسخه از قراردادش در اداره کار نیست شکایت کند؟ کارگری که از ترس بیکاری و نداشتن امنیت شغلی کار می‌کند شکایت کند؟ کارگری که هیچ دفاعی ندارد، شکایت کند؟

توفیقی با اشاره به این که دولت برای کارمندانش پایه‌حقوق و مزایا را مجموعاحداقل دو میلیون و هشتصد هزار تومان در نظر گرفته و کارمندان دولت مطمئن هستند که این رقم را دریافت می‌کنند، تعیین همین رقم را به عنوان حداقل دستمزد برای کارگران خواستار شده است؛ چرا که معتقد است وقتی کارفرمایان از دادن این مزایا سر باز می‌زنند، باید آن‌ها را مجبور کرد این رقم را به عنوان حداقل دستمزد بدهند تا لااقل کارگران بتوانند با پول این مزایا زندگی خود را بچرخانند.

دولت در نیمه‌شب بیستم فروردین‌ماه پس از مدت‌ها تاخیر در اعلام حداقل دستمزد ۹۹، تنها ۲۱ درصد به حداقل دستمزد اضافه کرد؛ یعنی فقط نصف نرخ رشد تورم ۴۱ درصدی سال گذشته. اگرچه دولتی‌ها معتقدند مجموع رقم دستمزد امسال با حداقل حقوق کارمندان یعنی ۲ میلیون و هتشصد هزار تومان برابر است؛ اما این در بهترین حالت تنها برای کارگران متاهلی است که با احتساب حق اولاد دو فرزند و سنوات کارگری می‌توانند این مبلغ را دریافت کنند.

همچنین بخوانید:  چرا مجبوریم به تغییر قانون‌کار اعتراض کنیم؟

حداقل دستمزد اعلامی از سوی دولت که نتیجه تصمیم شورای عالی کار بود، با اعتراض جماعت‌های مختلفی روبه‌رو شد، اما هیچ تغییری در تصمیم شورای عالی کار و دولت داده نشد تا بار دیگر نابسنده بودن ساختارهای فعلی برای پیگیری منافع کارگران واضح‌تر از همیشه به چشم بیاید.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗