skip to Main Content
دولت درباره سفرها کاری جز توصیه می‌کند؟
اقتصاد جامعه کیوسک

دولت درباره سفرها کاری جز توصیه می‌کند؟

نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز کشور درباره ادامه تعطیلی هتل‌ها و مراکز اقامتی اختلاف نظر دارند. کارشناسان بر مسئولیت دولت تاکید دارند، اما دولت علی‌رغم لغو بسیاری از محدودیت‌ها مشغول توصیه‌های بهداشتی به ملت است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد اقدامات حمایتی دولت تا کنون برای «صاحبان کسب‌وکارها (تاسیسات گردشگری)» بیشتر از «شاغلان کسب‌وکارها» منفعت داشته است و علاوه بر این نتوانسته بخش پنهان شاغل در گردشگری را هم پوشش دهد. کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس با در نظر گرفتن این نابرابری در بهره‌مندی از کمک‌های دولت در بخش گردشگری می‌گویند «از آنجا کمتر از ۱۰ درصد اقامت مردم در اقامتگاه های رسمی (هتل ها، هتل آپارتمان ها، مهمانپذیرها، زائرسراها، مجتمع های گردشگری) می باشد و بیش از ۶۰ درصد آنها در کمپ های موقت (مانند چادر) و اقامتگاه های غیررسمی اسکان می یابند»، ادامه تعطیلی این مراکز کمکی به جلوگیری از شیوع کرونا نمی‌کند. بنابراین آن‌ها معتقدند بازگشایی مراکز اقامتی و افزایش سفرها به نفع شاغلان صنعت گردشگری است که بیشترشان در نبود حمایت‌های بیمه‌ای فقط با رونق سفرها می‌توانند زندگی بگذرانند.

از سویی دیگر معاون وزیر بهداشت در کنفرانس خبری ویدیویی با خبرنگاران گفته که «درخواستمان این است که در تعطیلات پیش رو سفرها را به حداقل ممکن برسانیم. خصوصا تجمع در جاهای عمومی، هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و حتی خود مسیر می‌تواند ویروس را منتشر کند و مضر باشد».

کارشناسان‌ مرکز پژوهش‌ها هم در گزارش خود گفته‌اند «حالا که امور کنترل و مدیریت شیوع بیماری به خود مردم واگذار شده» و «عمده اقدامات پشگیرانه دولت، به توصیه رعایت نکات بهداشتی توسط مردم تقلیل یافته» است، بهتر است «سفر و گردشگری مردم ازسوی دولت به نحوی برنامه‌ریزی شود که ضمن ایجاد آسیب کمتر به کسب‌وکارهای صنعت گردشگری و مدیریت اوقات فراغت مردم، موجب تشدید وضعیت بیماری در کشور نگردد.»

همچنین بخوانید:  انتشارِ ویدئوی کشته شدن شهروند سیاه‌پوست امریکایی توسط پلیس

باید دید سیاستی که دولت در پیش خواهد گرفت تفاوت خاصی با آنچه تا کنون درباره کرونا انجام داده خواهد داشت یا دولت به نظاره و توصیه کردن ادامه خواهد داد؟

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗