skip to Main Content
دوچرخه «دستمال توالت جدید» است
جامعه کیوسک

دوچرخه «دستمال توالت جدید» است

با شیوع گسترده کرونا و ناامن شدن وسیله‌های حمل و نقل عمومی مانند مترو، اتوبوس، تقاضا و میل همگانی به استفاده از دوچرخه در نقاط مختلف جهان افزایش چشم‌گیری کرده است.

وبسایت گاردین در گزارشی با عنوان «دوچرخه دستمال توالت جدید است» (چون با گسترش ویروس کرونا و هجوم مردم در آمریکا و اروپا به سوپرمارکت‌ها دستمال توالت در بسیاری شهرها نایاب شده بود) نوشته استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در سیدنی استرالیا در ماه مارچ ۷۵ درصد کاهش داشته و از سوی دیگر بازار تعمیر و خرید دوچرخه به طرز بی‌سابقه‌ای گرم شده است. مردم در این روزها اگر بتوانند برای حمل و نقل مطمئن و نیز برای ورزش و تفریح بیش از قبل به سراغ دوچرخه‌ها می‌روند. شبکه دوچرخه‌سوارهای این کشور از دولت خواسته جاده‌ها را به مسیر دوچرخه‌سواری تبدیل کند. به گزارش این شبکه، در ملبورن تعداد دوچرخه‌سواران تا ۷۹ درصد افزایش داشته‌است.

مسئولان شهر میلان ایتالیا نیز در حال تدوین طرحی برای تغییر کاربری فضاهای شهری به نفع دوچرخه‌سواران و پیاده‌‌ها هستند. این شهر که یکی از آلوده‌ترین شهرهای ایتالیاست در طول پاندمی کرونا شاهد کاهش چشمگیر ترافیک و آلودگی هوا بوده و به همین دلیل مقامات شهری در طرحی بلندپروازانه، اعلام کردند که ۳۵ کیلومتر از خیابان‌های میلان در تابستان به مسیر دوچرخه و پیاده‌روی تبدیل می‌شود.

در بوگوتا، پایتخت کلمبیا، نیز قرار است برای کاهش ترافیک و مقابله با کرونا در حدود ۷۰ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری اضافه شود. مسئولان مکزیکوسیتی و نیویورک هم گفته‌اند که برخی خیابان‌ها را به مسیر دوچرخه مجهز خواهند کرد.

همچنین بخوانید:  آیا واقعا وضعیت سیستان و بلوچستان سفید است؟

در شهرهای ایران اما مسیرهای دوچرخه محدود و نامناسب‌اند، دوچرخه و لوازم جانبی آن گران است. تعمیرات و خرید دوچرخه دست دوم چندان رایج نیست. و سرویس‌‌های استفاده اشتراکی از دوچرخه نیز محدود هستند. از سوی دیگر محدودیت‌های نظارتی بر پوشش زنان نیز موجب دشواری استفاده آنها از این وسیله انقلابی می‌شود.

با باز شدن ادارات و بازگشت تقریبی ایران به روند سابق، بیشتر مردم چاره‌ای ندارند جز استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی پر جمعیت یا در صورت وجود، ماشین شخصی؛ که هریک موجب گسترش ویروس کرونا و یا بازگشت ترافیک و آلودگی هوا خواهد بود. این زمان می‌توانست فرصت خوبی برای تجدیدنظر در سیاست‌های ماشین‌محور و چرخش به سمت شیوه‌های حمل و نقل ارزان و سالم مانند دوچرخه‌سواری باشد که موجب شادی و آرامی و سلامتی‌ست، اما فعلا خبری در این راستا به گوش نمی‌رسد.

 

 

 

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗