skip to Main Content
مردم سر کار و مجلس تعطیل
سیاست عمومی کیوسک

با حکم رهبری، بودجه به صحن نمی‌رود

مردم سر کار و مجلس تعطیل

رئیس مجلس مملکت با ارسال نامه‌ای از رهبری درخواست صدور حکم حکومتی کرده تا مجلس بتواند بدون تشکیل جلسه علنی، لایحه بودجه سال ۹۹ را تنها با مصوبه کمیسیون تلفیق به شورای نگهبان بفرستد و سرپرست فعلی وزارت کشاورزی را همچنان در مقام ریاست این وزارتخانه نگه دارد.

به گفته نایب‌رئیس مجلس، لاریجانی در این نامه دلیل درخواستش برای حکم حکومتی از رهبری را «مخالفت ستاد مبارزه با کرونا درباره تشکیل جلسه مجلس» عنوان کرده است. عبدالرضا مصری که امروز در جمع خبرنگاران مجلس سخن رانده، به آن‌ها گفت: «نمایندگان محترم مجلس که از حوزه‌های انتخابیه خود به مجلس برگشته‌اند، حامل یک سری ویروس‌های مختلف از سراسر کشور هستند و ارتباط مستمر نمایندگان با مردم ممکن است به مردم آسیب وارد کند؛ لذا ستاد مذکور اجازه برگزاری و تشکیل جلسات علنی را به مجلس نداد و معتقد بود اجتماع نمایندگان زیر یک سقف برای سلامت مردم و مراجعه‌کنندگان خطر دارد».

مصری در ادامه صحبتهایش درباره این حکم حکومتی رهبری گفت: «خوشبختانه از آن‌جایی که قانون اساسی ما، قانونی بسیار مترقی بوده و ما هیچ بن‌بستی برای مسائل کشور نداریم، رهبر معظم انقلاب با هر دو پیشنهاد مجلس موافقت فرمودند و ما از طرف مجلس و ملت ایران از محضر مبارک معظم له به خاطر گره‌گشایی و روشن شدن تکلیف دولت، مجلس و کشور تشکر می‌کنیم».

علاوه بر این‌ها رئیس مجلس در نامه‌اش به رهبری، امکان استفاده از «تکنولوژی جدید» را برای دورکاری نمایندگان و انجام وظیفه‌شان در بررسی لایحه بودجه منتفی دانسته، چون از نظرش «زمان‌بر» است و از لحاظ آیین‌نامه مجلس «موجه» نیست.

همچنین بخوانید:  کشورهای آفریقایی واکسن‌های تاریخ مصرف گذشته را نگه دارند

اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی می‌گوید «در موارد ضروری» مجلس اجازه دارد «وضع بعضی از قوانین» را به «کمیسیون‌های داخلی» تفویض کند، اما نه در قانون اساسی آمده که رهبری باید اجازه اجرای این اصل را بدهد و نه در آیین‌نامه داخلی مجلس که مواد ۱۶۹ تا ۱۷۲ آن به چگونگی فرآیند تفویض اختیار به کمیسیون‌ها می‌پردازد. جدا از ابهامات قانونی این درخواست مجلس از رهبری، توجه نمایندگان مجلس به توصیه‌های ستاد مبارزه با کرونا درباره خودشان و بی‌توجهی مجلس به نظارت بر اجرای تصمیمات این ستاد درباره بقیه کشور نشان‌دهنده نابرابری در مواجهه با کرونا است. گزارش‌های مختلفی وجود دارد که نشان می‌دهد تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا چندان هم توسط نهادهای دولتی و بنگاه‌های خصوصی رعایت نمی‌شود و نیروهای شاغل در ادارات، شرکت‌ها و کارخانجات دولتی و خصوصی هنوز با وجود تهدید کرونا مجبورند سر کار بروند. با این وجود، مجلسی‌ها نظارت را تعطیل کرده‌اند چون به قول خودشان «اجتماع نمایندگان زیر یک سقف برای سلامت مردم و مراجعه‌کنندگان خطر دارد».

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗