skip to Main Content
حمایت وزیر کار از فرار مالیاتی کارفرمایان
شریعتمداری وزیر کار
اقتصاد کیوسک

به بهانه حمایت از تولید و اشتغال

حمایت وزیر کار از فرار مالیاتی کارفرمایان

وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی معتقد است نباید به بنگاه‌های اقتصادی برای اخذ مالیات فشار آورد. محمد شریعتمداری که در جمع نمایندگان اتاق بازرگانی ایران صحبت می‌کرده، با اشاره به مشکلات مالیاتی بنگاه‌های اقتصادی گفته است: «در شرایط فعلی کشور معتقدم اگر بنگاهی فرار مالیاتی داشته باشد اما از دودکش آن دود بلند شود و یک عده در آ‌ن مشغول به کار باشند نباید به دنبال پس گرفتن آن فرار مالیاتی باشیم باید اجازه دهیم چرخ‌های آن بنگاه اقتصادی که به هر ترتیبی که ممکن است بچرخد».

چندی پیش احسان سلطانی، پژوهشگر اقتصادی، درباره میزان مالیاتی که دولت می‌تواند از «بنگاه‌های خصولتی» بگیرد گفته بود: «ما مالیات ۲۰ بنگاه بزرگ خصولتی را برای سال گذشته در ایران محاسبه کردیم که ۷۶ هزار میلیارد تومان سود خالص دارند؛ این مبلغ به ازای هر ایرانی یک میلیون تومان است، این بنگاه‌ها ۶% سود خود را مالیات دادند در حالی‌که باید بیش از ۲۵% این سود را مالیات دهند و این بنگاه‌ها به عناوین گوناگون تاکنون از مالیات فرار کرده‌اند».

گذشته از میزان قابل توجه فرار مالیاتی بنگاه‌های اقتصادی، صحبت‌های وزیر کار در دفاع از فرار مالیاتی کارفرمایان در حالی به عنوان حمایت از اشتغال و تولید توجیه می‌شود که سیاست‌های کلی کشور و وزارت کار درباره نیروهای کار شاغل در همین بنگاه‌های اقتصادی، هیچ نشانی از حمایت ندارد. برای نمونه، اوایل امسال مدیر کل وزارت کار در استان اصفهان برای جذاب نشان دادن سرمایه‌گذاری خارجی در ایران اذعان کرده بود که «نرخ دستمزد در کشور ایران پایین‌ترین نرخ دستمزد در دنیا و یک‌سوم پایین‌ترین نرخ دستمزد در کشورهای آفریقایی است».

همچنین بخوانید:  سه کارگر براثر فرود بالابر در توحید کشته شدند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗