skip to Main Content
مرگ وبلاگ‌نویس بهار عربی در ۳۶ سالگی
سیاست فرهنگ کیوسک

مرگ وبلاگ‌نویس بهار عربی در ۳۶ سالگی

به گزارش فرانسه ۲۴، وبلاگ‌نویس شناخته‌شده‌ی تونسی، لینا بن مهنی، که خیزش مردمی تونس در سال ۲۰۱۱ که به سقوط زین‌العابدین بن علی منجر شد وقایع‌نگاری کرده بود، روز دوشنبه بعد از دوره‌ی طولانی بیماری در سی‌و‌شش سالگی درگذاشت.

علی‌رغم خطراتی که وجود داشت، بن مهنی سالها علیه رژیم بن علی در وبلاگش «دختر تونسی» می‌نوشت. او با سفر به شهرهای محروم در مرکز کشور و استفاده از رسانه‌های اجتماعی صدای اولین خشم‌های ابراز شده علیه قدرتمندان را به گوش همه رساند.

بعد از اینکه در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۰ دست‌فروش خیابانی جوانی، که محمود بوعزیزی نام داشت، در اعتراض به آزار و اذیت پلیس خود را آتش زد، بن مهنی اولین وبلاگ‌نویسی بود که خود را به محل حادثه در سیدی بو زید رساند که مهد انقلاب شد. وقایع‌نگاری‌های او از خیزش مردمی که به زبان‌های عربی و انگلیسی و فرانسوی نوشته می‌شد، نقاز برجسته‌ی درگیری او در نزاع علیه دیکتاتوری بود.

بعد از پیروزی انقلاب هم او علی‌رغم اینکه از بیماری مزمنی رنج می‌برد، به مبارزه برای آزادی و حقوق بشر ادامه داد. او در سال ۲۰۱۱ کتابی با نام «دختر تونس: وبلاگ‌نویس بهار عربی» منتشر کرد. او هم‌چنین در دانشگاهی در تونس به تدریس انگلیسی مشغول بود. او در واپسین ماه‌های زندگی‌اش وضعیت بیمارستان‌ها در پایتخت تونس را محکوم کرده بود.

فعال تونسی دیگری به نام امیرا الیحیاوی با ادای احترام به او در حساب توییترش نوشت: «پس از سال‌های سال نبرد ذهنی و جسمانی، لینا بن‌ مهنی ما را ترک گفت. او به مثابه درخشان‌ترین شهروند ما در یادها خواهد ماند.»

همچنین بخوانید:  حصارکشی تئاتر شهر راه حل مدیریت شهری نیست
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗