skip to Main Content
کارآموزان باید بیمه شوند
زنان کارگر
اقتصاد جامعه کیوسک

با رأی دیوان عدالت اداری

کارآموزان باید بیمه شوند

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری پس از بحث و بررسی درباره آرای هیأت‌های تشخیص و حل اختلاف کارگر و کارفرما، اعلام کرده که کارفرمایان موظف به پرداخت حق بیمه در دوره کارآموزی کارگران هستند.

این رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در پی شکایت کارگران یک واحد صنعتی از کارفرمایشان صادر شده که نسبت به پرداخت نشدن حق بیمه خود در دوره کارآموزی شاکی بوده‌اند. هیئت تخصصی کار، بیمه و تأمین اجتماعی در دیوان عدالت اداری با بررسی این دعوای حقوقی، در نظریه‌اش خطاب به هیأت عمومی اشاره کرده که «کارفرما یک شرکت صنعتی بوده نه یک مرکز آموزشی و هدف از جذب افراد و آموزش آنها در نهایت استخدام کارآموزان است» و «پرداخت مبالغی تحت عنوان کمک هزینه تحصیلی و بهره‌وری و …. در فیش حقوقی به شکات و اخذ تضمین جهت تعهد به خدمت، اشتغال کارآموزان در تابستان و ایام فراغت از تحصیل و احکام تبدیل وضعیت برخی از آنها» را نشان‌دهنده برقرار بودن رابطه استخدامی در دوره کارآموزی دانسته است. هیأت تخصصی بر همین مبنا نتیجه گرفته است که «مطابق مواد ۵ و ۱۴۸ قانون کار، حق بیمه این مدت می‌بایست توسط کارفرما پرداخت گردد.»

یکی از آثار عمومی آرای هیأت عمومی دیوان عدالت اداری این است که تبعیت از این رای به عنوان وحدت رویه برای شعب مختلف دیوان و نیز سایر ادارات و اشخاص حقیقی و حقوقی الزامی است.

تا کنون بسیاری از کارفرمایان از عنوان «کارآموزی» به عنوان راه فراری از پرداخت حق بیمه کارگران استفاده می‌کردند. با این رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، دیگر کارفرمایان مجاز نیستند فردی را که در کارگاه غیرآموزشی کار می‌کند، بیمه نکنند.

همچنین بخوانید:  روشی برای تبدیل طحال به کبد
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗