skip to Main Content
کشور که نیست، نفت هم نباشد
میدان نفتی ناصریه
اقتصاد سیاست کیوسک

توقف جریان تولید نفت میدان ناصریه توسط معترضین

کشور که نیست، نفت هم نباشد

معترضان عراقی موفق شدند با قطع جریان برق، استخراج نفت در یکی از میدان‌های نفتی جنوب عراق به نام ناصریه واقع در منطقه ذی‌قار را متوقف کنند.
در ماه‌های اخیر بارها تجمع‌های معترضین به سیاست‌های دولت عراق به سوی میدان‌ها و ساختمان‌های وابسته به استخراج نفت حرکت کرده بود، اما به ادعای مقامات عراقی هیچ‌گاه معترضان نتوانسته بودند جریان استخراج و جابه‌جایی نفت را به طور کامل متوقف کنند. به گزارش خبرگزاری رویترز در روزهای گذشته معترضان توانسه‌اند با تصرف میدان نفتی ناصریه کارکنان آن را مجبور به قطع برق کنند، در حالی که معترضین شعار «کشور که نباشد پس نفت هم نباشد» سر می‌دادند.
میدان نفت ناصریه در ۳۰۰ کیلومتری شهر بغداد است و این میدان روزانه نزدیک به ۹۰ هزار بشکه نفت استخراج می‌کند. تا پیش از این ماجرا مقامات عراقی گمانه‌زنی پیرامون احتمال به خطر افتادن صادرات نفت در نتیجه تجمع‌های معترضین را رد کرده بودند، اما حالا به نقل از خبرگزاری‌هایی چون رویترز، چند مقام عراقی خبر توقف روند استخراج نفت را تایید کرده‌اند.
هدف قرار دادن منابع اصلی تولید انرژی به باور بسیاری از اقتصاددان‌ها و جامعه‌شناسان یکی از اصلی‌ترین و روشن‌ترین شیوه‌های اعتراض به شیوه کنترل جمعیت‌هاست که در جغرافیای خاصی چون خاورمیانه قدرت و مشروعیتش را از تسلط بر منابع و انرژی‌های زیرزمینی چون نفت و گاز می‌گیرد. حالا به نظر می‌رسد معترضین عراقی توانسته‌اند صدای خود را به شبکه عظیم و گسترده تولید انرژی برسانند. ضمن اینکه باید توجه داشت حدود ۹۰ درصد درآمد اصلی عراق از صادرات نفت نتیجه می‌شود.

همچنین بخوانید:  هر چه دارند قسمت می‌کنند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗