skip to Main Content
عیسی کلانتری: انتقال آب خزر به هیچ‌کس ربطی ندارد
زمین کیوسک

عیسی کلانتری: انتقال آب خزر به هیچ‌کس ربطی ندارد

عیسی کلانتری درباره انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه گفته «برخی افراد موضوع انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه را سیاسی می‌کنند در حالی‌که این موضوع در حیطه اختیار وزارت نیروست و به هیچ کسی ربطی ندارد». وی برای توجیه این اقدام و در اظهاراتی عجیب و غیرکارشناسی، تناسبی میان میزان آب انتقالی و حجم دریاچه خزر برقرار کرده است؛ «حجم دریای خزر ۸۶ هزار میلیارد متر مکعب است و برداشت ما در سال از آن حداکثر ۲۰۰  میلیون متر مکعب خواهد بود».

رئیس سازمان حفاظت از محیطBزیست در پاسخ به پرسشی درباره اثرات مخرب انتقال آب از دریاچه خزر از جمله نابودی جنگل‌های هیرکانی، گفته «شما اگر یک سنگی را هم از محیط جابه جا کنید، تاثیرات زیست محیطی خواهد داشت اما دولت موظف است آب شرب و بهداشتی شهروندان را در تمام کشور تامین کند». مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد در صورت اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان، دست‌کم ۱۰۰ هکتار جنگل هیرکانی و بیش از ۳ میلیون تُن خاک منحصر به فرد در مسیر لوله‌گذاری طرح نابود خواهد شد.

دفاعیات سرسختانه کلانتری از برنامه‌های وزارت نیرو در شرایطی صورت می‌گیرد که پروژه انتقال آب دریاچه خزر با مخالفت گسترده کارشناسان محیط‌زیست، انجمن‌های محیط‌زیستی و کمیته فنی اداره منابع طبیعی مازندران روبرو شده است. موافقت سازمان محیط‌زیست با این پروژه در حالی‌ست که ارزیابی فنی آن از نظر تاثیرات زیست‌محیطی‌اش قرار است در آینده اعلام شود. همین امر باعث شده رئیس انجمن جنگل‌بانی ایران عملکرد کلانتری را بر خلاف ملاحظات محیط زیستی و دارای «رنگ و بوی سیاسی» توصیف کند.

همچنین بخوانید:  آزادی صیادان، بیداری از کابوس ۶ ساله

عیسی کلانتری پیش از این پروین فرشچی، معاون محیط‌زیست دریایی سازمان محیط‌زیست، را که مخالف اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان بود از کار برکنار کرد. فرشچی گفته بود «طرح انتقال آب خزر به سمنان هیچ‌گونه توجیه اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی ندارد».

یک نظر
  1. به نظرم دیدگاه های افراط گرایانه ی محیط زیستی مانعی در برابر توسعه‌ی صنعت کشاورزی و توسعه ی انسانی هست و به محیط زیست هم کمکی نمی کند. چه اشکالی دارد از منابع خدادادی به نحو احسن بهره برداری کنیم و بی جهت قضیه را سیاسی نکنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗