skip to Main Content
نابودی ۱۰۰ هکتار جنگل هیرکانی با انتقال آب دریای خزر به سمنان
زمین کیوسک

نابودی ۱۰۰ هکتار جنگل هیرکانی با انتقال آب دریای خزر به سمنان

یک کارشناس ارشد خاک و آب می‌گوید در صورت اجرای پروژه انتقال آب از دریای خزر به سمنان، دست‌کم ۱۰۰ هکتار جنگل هیرکانی و بیش از ۳ میلیون تُن خاک منحصر به فرد در مسیر لوله‌گذاری طرح نابود خواهد شد. به گفته حنیف رضا گلزار در این‌صورت بیش از ۲۶۰۰۰ اصله درخت هیرکانی از بین می‌رود که شامل انواع مَمرَز، افرا، توسکای قشلاقی، بلوط، توسکای ییلاقی، راش و اَنجیلی می‌شود. این آمار از مقاله‌ای استخراج شده که اخیرا در همایشی در دانشگاه سمنان ارائه شده بود.

گلزار هشدار می دهد که این همه قانون‌شکنی و تخریب و آسیب و تحمیل بی‌دلیل هزینه‌های مالی و اجتماعی بر کشور برای انتقال آب به سمنان، تنها با صرفه‌جویی ۱۰ درصدی در مصرف آب این استان بدون هیچ هزینه‌ای در عمل قابل تحقق است. او می‌گوید «نابودی ۱۰۰ هکتار جنگل را تنها در پاکتراشی بیش از ۲۶ هزار اصله درخت نباید خلاصه کنیم. ۱۰۰ هکتار جنگل که نابود شود یعنی ۱۰۰ هکتار کانون آبساز و سیل‌گیر از بین رفته است؛ یعنی زیستگاه صدها گونه حیات‌وحش نابود شده و نکته مهم آنکه بر اساس برآوردها، پاکتراشی این ۱۰۰ هکتار موجب نابودی دست کم ۳ میلیون تُن خاک حاصلخیز می‌شود که این به هیچ عنوان بازگشت‌پذیر نیست».

این پژوهشگر یادآوری می‌کند «بر اساس مطالعات خاک‌شناسی انجام شده، خاک‌های مسیر خط لوله در دو رده Alfisol  و Mollisol رده‌بندی می‌شوند که ارزشمندترین رده‌های خاک تکوین‌یافته در کره زمین هستند. در هیچ مختصات جغرافیایی و اقلیمی و توپوگرافی دیگر در ایران این دو رده خاک تکامل نمی‌یابند و باریکه جنوبی دریاچه کاسپیان تنها مختصاتی است که امکان تکامل و تشکیل این دو رده خاک در آن فراهم است. قیمت این تناژ بالای خاک نابود شده که دست‌کم ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تُن کربن جو را در خود ترسیب داده چقدر است؟ با صرف چه هزینه‌ای و در کدام آزمایشگاه‌ها و واحدهای تولیدی می‌توان تنها یک کیلوگرم از این خاک را تولید کرد؟».

همچنین بخوانید:  متوسط قیمت هر متر خانه در تهران: ۷.۴۳۰.۰۰۰

گلزار با اشاره به اینکه ظاهرا عزمی برای عبرت گرفتن از منشا سیل‌های فروردین ۹۸ وجود ندارد، اضافه می‌کند «با حذف پوشش گیاهی و با در نظر گرفتن شیب بالای مسیر لوله، این ۱۰۰ هکتار جدای از توقف کارکرد بیولوژیک و اکوسیستمی خود، به کانون ایجاد سیلاب و فرسایش خاک تبدیل خواهد شد».

این کارشناس ارشد خاک یادآوری می‌کند «تخریب‌های مستقیم جنگل، تنها محدود به پاکتراشی‌ها و جاده‌سازی‌ها نمی‌شود. اخیرا مشخص شد که قرار است مصالح ساختمانی مورد نیاز برای ساخت زیرساخت‌ها و تاسیسات را هم از معادن سنگ آهک کوهی-جنگلی منطقه رستم کلا و شن و ماسه لازم را تا عمق ۵ متری از بستر نکا رود تامین کنند. از حجم و ابعاد خسارات زیست‌محیطی افزایش برداشت از معادن جنگلی منطقه تا کنون گزارشی منتشر نشده است».

جنگل‌های هیرکانی هفته پیش به‌عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شدند.

یک نظر
  1. ۱- مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از۹۵% از آبی است که دربارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود آرزوی اینجانب از کودکی این بوده است تا جلو مقدار … متر مکعب آبی را که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه دربخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود را در محلی به نام تنگه بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را با احداث بندی (سدی) خاکی بگیرم اینجانب از اینکه مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود سهم خلیجی می شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند ناراضی هستم اینجانب حتی راضی نیستم تا سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود سهم خلیجی شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند اینجانب در نظر دارم با تغییر مسیر سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود را سهم دریاچه فصلی در شهر خنج ازشهرستان خنج استان فارس نمایم. بعد از آن روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را می توان به مقصد فصل های پائیزی و زمستانی مسافران از سراسر کشور و فصل های بهار و تابستان پرمحصول تبدیل کرد.
    ۲- آرزوی اینجانب از تاریخ ۱۳۷۰/۱۲/۲۲ تا تاریخ ۱۳۷۶/۰۷/۳۰ که کارمند اداره آب و فاضلاب شهری بخش خنج شهرستان لارستان شرکت آب و فاضلاب شهری استان فارس بوده ام یا از تاریخ ۱۳۷۶/۰۸/۰۱ تا تاریخ ۱۳۸۸/۱۲/۱۲ که کارمند شرکت آب و فاضلاب شهری کلان شهر شیراز بوده ام یا از تاریخ ۱۳۸۸/۱۲/۱۳ تا هم اکنون که کارمند امور آب و فاضلاب شهری شهر صدرا شرکت آب و قاضلاب شهری کلان شهر شیراز هستم یا درآینده که دوست دارم تا کارمند امور آب و فاضلاب شهرستان خنج شرکت آب و فاضلاب استان فارس باشم آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب شهری برای شهرهای خنج و فیشور(شهرهای واقع دراطراف دریاچه فصلی کفه خنج) بوده است آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب روستایی برای روستاهای واقع دراطراف دریاچه فصلی کفه خنج بوده است چون با آب مناسبی که از تصفیه فاضلاب شهرها و روستاهای اطراف دریاچه فصلی کفه خنج به دست می آید می شود کمربند سبزی را به طول ۱۸ کیلومتر و عرض ۸ کیلومتری دراطراف مساحت ۱۳۰ کیلومتری اطراف دریاچه فصلی کفه خنج احداث کرد و شهر خنج را به مقصد فصل های پائیزی و زمستانی مسافران از سراسر کشور و فصل های بهار و تابستان پرمحصول تبدیل کرد.
    چهار نوع زمین خوار در کشور ایران وجود دارد ۱- یکی شخص یا اشخاصی که نتواند یا نتوانند به موقع و به اندازه رشوه خود را به کارکنان (الف – اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان … ب – اداره اجازه برداشت آب از زیر زمین در شهرستان … پ – اداره واگذاری زمین برای توسعه کشاورزی در شهرستان … ت – اداره ثبت اسناد املاک در شهرستان … بپردازد یا بپردازند ۲- یکی شخص یا اشخاصی که نتواند یا نتوانند به موقع و به اندازه رشوه خود را به الف – اداره شهرسازی شهرستان … ب – اداره روستا سازی شهرستان … پ – اداره ثبت اسناد املاک شهرستان … بپردازد یا بپردازند ۳- … ۴- … این شخص یا اشخاص از طرف مراجع مربوطه به عنوان زمین خوار به اداره دادگستری شهرستان … معرفی می شوند تا درس عبرتی شوند برای ملت بزرگ ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗