skip to Main Content
مخالفت اداره منابع طبیعی مازندران با انتقال آب خزر
زمین کیوسک

مخالفت اداره منابع طبیعی مازندران با انتقال آب خزر

کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی مازندران با طرح انتقال آب خزر به کویر مرکزی مخالفت کرده است؛ تخریب جنگل‌های هیرکانی و رانش و لرزش زمین از مهم‌ترین دلایل مخالفت کارشناسان این اداره با طرح مذکور است.

در بخشی از گزارش این کمیته با تاکید بر تخریب جنگل‌های هیرکانی در صورت اجرای طرح انتقال آب خزر آمده است «انجام پروژه، تخریبات غیرقابل جبرانی بر پوشش جنگلی مناطق هیرکانی به‌عنوان میراث طبیعی کشور وارد می‌نماید».

این گزارش هم‌چنین با بیان اینکه بسیاری از نقاط مسیر پیشنهادی مورد نظر رانشی است، تاکید کرده «هیچ‌گونه تمهیدات و مطالعاتی درباره نحوه انتقال در این مناطق و تثبیت مسیر ارائه نگردیده است؛ به‌طوری که در صورت اجرای پروژه و انتقال آب با لوله به ابعاد ۲ متر و لرزش ناشی از انتقال آب، شدت لرزش و رانش در این مناطق به‌شدت افزایش خواهد یافت».

کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی مازندران درباره مدیریت منابع خاکی در این پروژه نیز اعلام کرده «با توجه به حجم قابل ملاحظه عملیات خاکبرداری و خاکریزی جهت حفر کانال، هیچ‌گونه اطلاعات و تمهیداتی جهت نحوه مدیریت این منابع خاکی در فاز مطالعات ارائه نگردیده است».

مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد در صورت اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان، دست‌کم ۱۰۰ هکتار جنگل هیرکانی و بیش از ۳ میلیون تُن خاک منحصر به فرد در مسیر لوله‌گذاری طرح نابود خواهد شد. عیسی کلانتری پیش از این پروین فرشچی، معاون محیط‌زیست دریایی سازمان محیط‌زیست، را که مخالف اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان بود از کار برکنار کرد. فرشچی گفته بود «طرح انتقال آب خزر به سمنان هیچ‌گونه توجیه اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی ندارد».

همچنین بخوانید:  «فک‌های خزری در سواحل ایران امنیت ندارند»
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗