skip to Main Content
میراث آبی ایران برای جهان
اسلایدر زمین

میراث آبی ایران برای جهان

چهار سازه تاریخی آبی ایران در کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی ثبت جهانی شدند. با این میراث تاریخی مدیریت صحیح آب که باید الگویی برای طرح‌های امروز ایران باشد آشنا شویم.

هفته گذشته هفتادمین اجلاس سالانه آبیاری و زهکشی و سومین اجلاس جهانی آبیاری در کشور اندونزی برگزار شد. چهار سازه تاریخی آبی ایران شامل مجموعه قنات بلده فردوس، سد کریت، سازه‌های آبی شوشتر و مجموعه آبی عباس‌آباد در بخش سازه‌های آبی تاریخی آبیاری کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی ثبت شدند. در ادامه به طور مختصر این سازه‌ها را معرفی می‌کنیم.

ثبت این آثار و پابرجا ماندن آن‌ها پس از قرن‌ها نشان از مدیریت صحیح آب در ایران در صدها سال پیش دارد؛ در حالی که امروز مسئولین برای فرار از عواقب خشکسالی فلات مرکزی به فکر لوله‌کشی آب شور دریا به مسافت صدها کیلومتر افتاده‌اند [۱]. در اینجا دلایل مخالفان و موافقان این طرح را بخوانید.

مرمت و حفاظت این بناهای تاریخی با مشکل همیشگی کمبود اعتبار روبه‌روست. پس از سیل‌های بهار سال جاری رسوبات زیادی در آب‌راه‌ها و طبقات زیرین اتاقک‌های سازه‌های آبی شوشتر جمع و آسیب‌هایی به بنا وارد شده است، اما رسوب‌برداری و مرمت آن به کندی پیش می‌رود و آماری از خسارات وارده و پیشرفت مرمت در دست نیست.

 

قنات بلده

موقعیت مکانی: خراسان جنوبی، جاده گناباد-فردوس، چشمه ماهی فردوس

زمان ساخت: حدود ۲۰۰۰ سال پیش (دوران ساسانی)

قنات بلده مربوط به دوره ساسانی است که مسیری حدود ۳۵ کیلومتر را می‌پیماید و حدود ۲۳۸۲ هکتار از زمین‌های کشاورزی نزدیک شهر فردوس را آبیاری می‌کند. رشته قنات بلده در سال ۲۰۱۶ به علت داشتن تکنولوژی متفاوت و قدمت بیش از ۲۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سال به‌ عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

خرداد سال جاری همایش ملی قنات بلده با همکاری دانشگاه بیرجند در فردوس برگزار شد. حسین ابراهیمی دبیر همایش گفت: «قنات بلده فردوس ۲۷ رشته قنات دارد که ۱۱ رشته آن خشک شده و ۱۶ رشته فعال است. میزان آب‌دهی این قنات‌ها ۸۰ تا ۲۶۰ لیتر‌بر ثانیه گزارش شده که بخش وسیعی از اراضی منطقه را پوشش می‌دهد. در گذشته بخش عمده آب این شهرستان از این قنات تأمین می‌شد. این قنات از پیشرفته‌ترین و تخصصی‌ترین قوانین توزیع آب که ۵۰۰ سال پیش اجرا می‌شده تبعیت می‌کند که به سبب همین قوانین این قنات ثبت جهانی شده است. از نتایج مورد انتظار این همایش این است که قنات به عنوان منبع سنتی پایدار برای منطقه تعریف شود، همچنین مجموعه دانشگاه‌های منطقه در حوزه قنات طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی ارائه دهند و با شناخت حریم قنات، نسبت به حفاظت و احیا آن اقدام شود.»[۲]

در گذشته از آب قنات بلده فردوس علاوه بر آبیاری زمین‌های کشاورزی برای ذخیره آب در آب‌انبارها و پس از ته‌نشین شدن آن، آب شرب شهر فردوس نیز تأمین می‌شده است. روایت شده که در این قنات، فردی مشهور به تیره‌گر، مسئولیت گل‌آلوده کردن آب قنات را بر عهده داشته تا آب به درون زمین نفوذ نکند و از هدر رفتن آب جلوگیری شود.

 

همچنین بخوانید:  اگر وضعیت سیستان ادامه پیدا کند، مردم دوام نمی‌آورند

سد کریت

موقعیت مکانی: خراسان جنوبی، جاده طبس-اصفهک، روستای کریت

زمان ساخت: حدود ۶۷۰ سال پیش (دوران امپراتوری مغول)

سد کریت در دوره‌های زمانی مختلف بر روی بدنه سنگی و روی دره بسیار تنگ کوهستانی ساخته شده است که از تبخیر زیاد آب پشت صد جلوگیری میکند. قوسی بودن بند یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این بند قدیم است. بندهای قوسی مقاومت بیشتری در مقابل زلزله و حوادث طبیعی دارند. زلزله سال ۱۳۵۷ طبس با شدت ۷/۸ ریشتر و حداکثر شتاب ۰/۷۵ گرم تنها خسارت جزئی به سد وارد کرد. تا صد سال پیش، بلندترین سدهای قوسی جهان در ایران احداث شده بودند. این سد در چهار مرحله ساخته شده به نوعی که بتواند در هر مرحله هم نیاز آب زراعت روستاییان را تامین کند و هم سیلابی که روگذری از روی سد داشته است را کنترل کند. سد کریت فاقد سرریز بوده و برآورد می‌شود بیش از هزار سیلاب را تجربه کرده است. بدنه سد دریچه‌ها و مجراهای متعددی، به نام قفل، دارد که آب پشت سد را در حد نیاز و به صورت مطمئن به پایین‌دست انتقال می‌دهند. ارتفاع سد ۶۰ متر و عرض تاجش یک متر است که به همین دلیل نازکترین سد جهان است.

سازه‌های آبی شوشتر

موقعیت مکانی: خوزستان، شوشتر

زمان ساخت: حدود ۲۰۰۰ سال پیش (دوران ساسانی)

سازه‌های آبی تاریخی شوشتر مجموعه‌ای به هم پیوسته از پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها و کانال‌های عظیم هدایت آب است که در دوران هخامنشیان تا ساسانیان، جهت بهره گرفتن از آب در مسیر رودخانه گرگر بنا شدند. شوشتر را می‌توان موزه بناها و سازه‌های آبی دانست که این بناها از نظر عملکرد به یکدیگر، به صورت یک مجموعه صنعتی-اقتصادی، وابسته‌اند. مجموعه سازه‌های آبی شوشتر در سال ۱۳۸۸ به‌ عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

اساس کار مجموعه به این صورت است که سد گرگر مسیر رودخانه را مسدود کرده و سطح آب را برای آبگیری سه تونل حفر شده در تخته سنگ بالا می‌آورد. تونل‌های سه‌گانه آب را به مجموعه هدایت می‌کنند و به کانال‌های متعددی تقسیم می‌شوند که پس از گرداندن چرخ آسیاب‌ها، پساب آسیاب‌ها بصورت آبشارهای دست‌ساز به حوضچه اصلی سرازیر می‌شوند.

مجموعه آبی عباس‌آباد

همچنین بخوانید:  طبل توخالی «کلانتری»

موقعیت مکانی: مازندران، ۹ کیلومتری بهشهر

زمان ساخت: حدود ۳۸۰ سال پیش (دوران شاه عباس صفوی)

مجموعه آبی عباس‌آباد به عنوان مهمترین باغ غیرکویری ایران، شامل سد، مخزن، دریاچه، حمام، آسیاب آبی، و دو برج آجری است. وسعت دریاچه عباس‌آباد بهشهر بالغ بر ۱۰ هکتار و وسعت باغ به ۵۰۰ هکتار می‌رسد. در مرکز آن عمارتی آجری به شکل چهار طاقی به ارتفاع ۱۸ متر قرار دارد که زمانی سطح فوقانی آن بستر بنایی با مصالح چوب و سقفی سفالی بوده است. در فصل آبگیری دریاچه، عمارت به زیرآب می‌رود، به طوری که تنها سطح فوقانی آن بسان جزیره‌ای بیرون از آب قرار می‌گیرد. این ساختمان با اینکه بیش از نیمی از سال را در زیر آب فرو می‌رود همچنان پابرجا و استوار است. 

مکانیزم آبیاری که در این منطقه ایجاد شده منحصربه‌فرد است. آب قوری چشمه و سرچشمه از بالادست و با به‌کارگیری تنبوشه (لوله‌های سفالی زیر خاک که توسط دیواری آجری محافظت می‌گردد) به دریاچه هدایت می‌شود. بر اساس اختلاف ارتفاع دو چشمه مذکور نسبت به چهار طاقی و همچنین قانون ظروف مرتبطه، آب به صورت فواره حوض مرکزی را پر می‌نموده‌ است و آنگاه سر ریز آب آن توسط آب راه‌ها به حوض‌های دیگر تقسیم و سپس مازاد آن از چهار طاقی به داخل استخر کاخ می‌ریخته‌ است. اساس چهار طاقی بر روی ۸ جرز در پیرامون و ۱ جرز در مرکز بنا گردید. جرز مرکزی آن دارای خلل و فرج شبکه‌ای مرتبط به هم می‌باشد که در مواقع ضروری به صورت یک سوپاپ عمل می‌کرده‌ است. در نتیجه عمارت علاوه بر کاربرد تفریحی دارای کاربری علمی و فنی در سد سازی بوده‌ تا از فشار آب جلوگیری کند و مانع از تخریب سد شود. سد دریاچه با گنجایش ۶۰۰ هزار مترمکعب از نوع مخزنی است.

 

منابع:

[۱]https://tn.ai/2092390 

www.irna.ir/news/83468234/

[۲] mehrnews.com/news/4632076

 

3 نظر
  1. اینجانب خود شخصا در خانواده ای از اهل سنت به دنیا آمده ام حتی نام ام را هم یک شخص سنی که به رحمت خدا رفته است انتخاب کرده است حرف های اینجانب از جنس وحدت امت اسلامی است اول با تگمیل و اجرای طرح های تخصصی مانند رزاق فروش سوخت توسط مرزنشینان کشور ایران قانونی و بدون خطر شود و مرزنشینان از مرز بدون بار غیر قانونی که مرزبانی کشور را نگران کند خارج شوند و بعد از فروش سوخت خود موقع برگشت بدون بارغیر قانونی گه مرزبانی کشور ایران را نگران کند قانونی به کشور وارد شوند دوم یکی از راه های مهم کمک به مردم محروم استان سیستان و بلوچستان در کشور ایران احداث آبراهه از دریای عمان به دریاچه خزراست که با نصب آب شیرین کن های مناسب در طول مسیر آبراهه از جنوب کشو ایران تا شمال کشور ایران اشتغال به کار کشاورزی و صنعتی و حمل و نقل مسافر و بار دریایی و … در قسمتی از خاک کشورایران که مردم خیلی فقیری هم دارد صد درصد رونق خواهد گرفت. شرایط اقتصادی درهمه جای کشور ایران خراب است و مشکل فقط دراستان های مرزی کشور ایران نیست این موارد فقط بهانه ای برای تحریک به شورش قوم های بلوچ و کرد و ترک و لر و عرب و … در استان های مرزی کشورایران توسط استکبارجهانی وعوامل داخلی آنان شده است. شایع است که اگرهم کشته شدگان ازسوخت بران واقعی بلوچ باشند برای تحریک مردم استان سیستان و بلوچستان به شورش و تخریب توسط تروریست های مزدور گروه … کشته شده اند شاید هم این اتقاقات به شرح دیگری رخ داده باشد که امثال اینجانب اشتباه می کنیم که مسئولان بلند پایه از طرف رهبری و ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه وارد می شوند و با مقصرین شدید برخورد می نمایند به هر صورت اتفاقات رخ داده از این قبیل غم بسیار بزرگی است ساعت ها اشک ریخته ام طوری که دیگر برای ساعت ها غم های خود را که خیلی هم بزرگ است را فراموش کرده ام.

  2. ۱- مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از۹۵% از آبی است که دربارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود آرزوی اینجانب از کودکی این بوده است تا جلو مقدار … متر مکعب آبی را که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه دربخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود را در محلی به نام تنگه بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را با احداث بندی (سدی) خاکی بگیرم اینجانب از اینکه مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود سهم خلیجی می شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند ناراضی هستم اینجانب حتی راضی نیستم تا سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود سهم خلیجی شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند اینجانب در نظر دارم با تغییر مسیر سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود را سهم دریاچه فصلی در شهر خنج ازشهرستان خنج استان فارس نمایم. بعد از آن روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را می توان به مقصد فصل های پائیزی و زمستانی مسافران از سراسر کشور و فصل های بهار و تابستان پرمحصول تبدیل کرد.
    ۲- آرزوی اینجانب از تاریخ ۱۳۷۰/۱۲/۲۲ تا تاریخ ۱۳۷۶/۰۷/۳۰ که کارمند اداره آب و فاضلاب شهری بخش خنج شهرستان لارستان شرکت آب و فاضلاب شهری استان فارس بوده ام یا از تاریخ ۱۳۷۶/۰۸/۰۱ تا تاریخ ۱۳۸۸/۱۲/۱۲ که کارمند شرکت آب و فاضلاب شهری کلان شهر شیراز بوده ام یا از تاریخ ۱۳۸۸/۱۲/۱۳ تا هم اکنون که کارمند امور آب و فاضلاب شهری شهر صدرا شرکت آب و قاضلاب شهری کلان شهر شیراز هستم یا درآینده که دوست دارم تا کارمند امور آب و فاضلاب شهرستان خنج شرکت آب و فاضلاب استان فارس باشم آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب شهری برای شهرهای خنج و فیشور(شهرهای واقع دراطراف دریاچه فصلی کفه خنج) بوده است آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب روستایی برای روستاهای واقع دراطراف دریاچه فصلی کفه خنج بوده است چون با آب مناسبی که از تصفیه فاضلاب شهرها و روستاهای اطراف دریاچه فصلی کفه خنج به دست می آید می شود کمربند سبزی را به طول ۱۸ کیلومتر و عرض ۸ کیلومتری دراطراف مساحت ۱۳۰ کیلومتری اطراف دریاچه فصلی کفه خنج احداث کرد و شهر خنج را به مقصد فصل های پائیزی و زمستانی مسافران از سراسر کشور و فصل های بهار و تابستان پرمحصول تبدیل کرد.
    امام علی (ع) می فرمایند : کسی که آب و خاک یعنی نیروی طبیعی دارد و نیروی انسانی خود را برای بهره برداری به کار نمی بندد و با فقر و گدایی می گذراند نفرین و لعنت بر او باد.
    دو نوع زمین خوار در کشور ایران وجود دارد ۱- یکی شخص یا اشخاصی که نتواند یا نتوانند به موقع و به اندازه رشوه خود را به کارکنان (الف – اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان … ب – اداره اجازه برداشت آب از زیر زمین در شهرستان … پ – اداره واگذاری زمین برای توسعه کشاورزی در شهرستان … ت – اداره ثبت اسناد املاک در شهرستان … بپردازد یا بپردازند ۲- یکی شخص یا اشخاصی که نتواند یا نتوانند به موقع و به اندازه رشوه خود را به الف – اداره شهرسازی شهرستان … ب – اداره روستا سازی شهرستان … پ – اداره ثبت اسناد املاک شهرستان …بپردازد یا بپردازند این شخص یا اشخاص از طرف مراجع مربوطه به عنوان زمین خوار به اداره دادگستری شهرستان … معرفی می شوند تا درس عبرتی شوند برای ملت بزرگ ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗