skip to Main Content
نه بزرگ نیویورک به آمازون
اقتصاد جامعه یادداشت روز

نه بزرگ نیویورک به آمازون

آمازون، یکی از بزرگترین و پردرآمدترین کمپانی‌های جهان، دیروز در اقدامی غیرمنتظره برنامه خود برای افتتاح شعبه‌ای بزرگ در نیویورک را لغو کرد. بر اساس برنامه اولیه قرار بود دفتر جدید آمازون در نیویورک نزدیک به ۲۵ هزار کار ایجاد کند و وعده داده شده بود که این شعبه جدید باعث توسعه منطقه کویینز نیویورک شده و این منطقه را به «سیلیکون ولی» جدید آمریکا تبدیل خواهد کرد. آمازون دلیل خود برای لغو شعبه جدید را مقاومت و مخالفت سیاستمداران و فعالان محلی و تغییر در شرایط سیاسی در شهر نیویورک ذکر کرده است.

لغو حضور آمازون در نیویورک نشانی از تغییر اساسی در جو سیاسی آمریکاست. اگر تا چند ماه قبل رقابتی سنگین میان شهرهای مختلف آمریکا برای جلب نظر آمازون برای انتخاب آنها برای محل دفاتر جدید این کمپانی برقرار بود، انتخاب سیاست‌مدارانی از موج جدید سوسیالیست‌های آمریکایی همانند اوکازیو کورتز جو سیاسی را بر علیه این کمپانی  به شکل پایه‌ای تغییر داده است. کمپانی‌ای که به خاطر نحوه برخورد با کارگرانش و اثرش در ورشکست کردن کسب‌و‌کارهای کوچک مورد انتقاد جدی عمومی است. لازم به ذکر است که نیویورک برای قانع کردن آمازون برای انتخاب این شهر بیش از سه میلیارد دلار یارانه مالیاتی در نظر گرفته بود. یارانه‌ای که قرار بود به یکی از پرسودترین و ثروتمندترین کمپانی‌های جهان پرداخت شود.

سیاست‌مداران و فعالان پیشرو نیویورک دلایل مخالفت با ورود آمازون به نیویورک را اثرات حضور این کمپانی و لشکر متخصصان پردرآمد آن در بالا رفتن هزینه مسکن و تغییر بافت شهری به ضرر شهروندان کم درآمد منطقه کویینز ذکر کرده‌اند. از سوی دیگر این فعالان منطق اعطای سه میلیارد دلار پول شهر به ثروتمندترین کمپانی جهان و صاحب آن جف بیزوس که ثروتمندترین مرد کره زمین است را زیر سوال برده‌اند.

همچنین بخوانید:  حدود ۲۰هزار کارگر آمازون مبتلا به کووید هستند

اوکازیو کورتز نماینده جدید سوسیالیست کنگره آمریکا از منطقه کویینز در توییتی پرسیده است چرا کمپانی‌ای که هیچ مالیاتی از سود ۱۱ میلیارد دلاری خود برای مدارس، آتش‌نشان‌ها، زیرساخت‌ها و تحقیقات و سلامت پرداخت نمی‌کند باید ۳ میلیارد دلار از پول مردم را به عنوان یارانه دریافت کند؟

عروج و سقوط مثال زدنی آمازون در نیویورک نشانی است از عدم اعتماد عمومی نسبت به کمپانی‌های بزرگ و سیاست‌هایشان در به انحصاردرآوردن امکان ایجاد کار و سپس تحت فشار قرار دادن مقامات محلی برای اعطای امتیازات ویژه مالی به آنها. در سپهر سیاسی آمریکا، واژه‌هایی مانند «کارآفرین» امروز به سرعت جای خود را به «فراری مالیاتی» و «استثمارگر» می‌دهند و مردم محلی به دلیل هراس از اعیان‌سازی (Gentrification) و انفجار هزینه مسکن، مشابه آنچه در سیاتل و سان فرانسیسکو اتفاق افتاده، در برابر حضور این به اصطلاح «کارآفرینان» بزرگ مقاومت می‌کنند.

به نظر می‌آید دوران فرش قرمز پهن کردن شهرهای مختلف آمریکا برای کمپانی‌های تکنولوژی بدنامی همانند آمازون به پایان خود نزدیک شده است.

یک نظر
  1. واقعن مطلب جالب و لذت بخشی بود.لذت بخش به این خاطر که آگاهی و انسانیت سیاست مداران آمریکا باعث جلوگیری از وارد شدن صدمه جدی به مردم ضعیف ترشون شده.چیزی که در ایران اصلن وجود نداره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗