skip to Main Content
«مباحثه‌ی بزرگ ملی» ماکرون یک حقه‌بازی بزرگ است
جامعه سیاست کیوسک

«مباحثه‌ی بزرگ ملی» ماکرون یک حقه‌بازی بزرگ است

از اوایل ماه دسامبر تا امروز، شوراهای مردمی و مجامع عمومی متعددی در فرانسه تشکیل شده‌اند. در روزهای ۲۶ و ۲۷ ژانویه و به دعوت شورای کومرسی حدود ۳۵۰ نفر از بیش از ۷۵ شورای مردمی محلی برای گفتگو و سازماندهی در کومرسی جمع شدند. در بخش‌هایی از متن شورای کومرسی آمده است:

 

 

ما از تاریخ ۱۷ نوامبر، در سراسر کشور، از کوچک‌ترین روستا تا بزرگ‌ترین شهر، علیه جامعه‌ای خشونت‌بار، ناعادلانه و تحمل‌ناپذیر قیام کرده‌ایم. شورش ما، شورش علیه گرانی، ناپایداری شغلی و معیشتی و فقر است. ما خواستار زندگی‌ای شرافتمندانه برای نزدیکان، خانواده و فرزندان خود هستیم. شرم‎آور است که دارایی ۲۶ میلیاردر معادل دارایی نیمی از جمعیت جهان باشد. به جای فلاکت، ثروت را تقسیم کنیم و به نابرابری‌های اجتماعی پایان دهیم. ما خواستار افزایش فوری دستمزدها، حق بیکاری و تأمین اجتماعی، کمک‌هزینه‌ها و مستمری‌ها و نیز حق بی‌قید و شرط برخورداری از مسکن، بهداشت و درمان، آموزش و خدمات اجتماعی رایگان هستیم.

برای رسیدن به این حقوق است که هر روز فلکه‌ها را اشغال می‌کنیم، حرکت‌های اعتراضی و تظاهرات سازمان می‌دهیم و همه جا مشغول بحث و جدل هستیم. با جلیقه‌های زردمان، صاحب صدا و کلامی می‌شویم که هرگز نداشتیم. اما پاسخ حکومت سرکوب، تحقیر و افترا است. چند کشته و هزاران مجروح، استفاده‌ی گسترده از سلاح‌هایی که تیرهایشان دست و پا قطع می‌کنند، چشم از حدقه در‌می‌آورند و تن و روان را مجروح می‌کنند. بیش از هزار نفر خودکامانه دستگیر و محکوم شدند. و اکنون قانون جدید «ضد خرابکاری» آشکارا قصد دارد ما را از تظاهرات کردن باز دارد. ما هرگونه خشونت را محکوم می‌کنیم؛ چه از جانب نیروهای انتظامی باشد چه از جانب چند گروه کوچک خشن. اما هیچ‌یک از این‌ها نمی‌تواند سد راه ما شود.

همچنین بخوانید:  سایه‌ی مرگ

«مباحثه‌ی بزرگ ملی» ماکرون یک حقه‌بازی بزرگ است. یک کارزار تبلیغاتی برای حکومت که از خواست ما برای گفتگو و تصمیم‌گیری سوءاستفاده می‌کند. دموکراسی حقیقی را ما در شوراهایمان و در فلکه‌ها به کار می‌آوریم. دموکراسی‌ای که نه در استودیوهای تلویزیونی یافت می‌شود و نه در به اصطلاح میزگردهایی که از سوی ماکرون برگزار می‌شوند. پس از آن‌که ما را دشنام داد و کمتر از هیچ خواند، ماکرون اکنون ما را چون جمعیتی آکنده از نفرت، فاشیست‌مآباب و بیگانه‌هراس معرفی می‌کند. اما کاملاً عکس این تصویر هستیم، ما به با هم بودن با وجود تفاوت‌ها می‌بالیم بدان امید که جامعه‌ای همبسته بسازیم.

تنوع در بحث‌ها نقطه‌ی قوت ماست. در حال حاضر صدها شورا مشغول طرح و ارائه‌ی مطالبات ویژه‌ی خود هستند. این مطالبات، دموکراسی واقعی، عدالت اجتماعی و مالیاتی، شرایط کار، عدالت زیست‌محیطی و آب و هوایی و پایان دادن به انواع تبعیض‌ها را دربرمی‌گیرند. در میان مطالبات و طر‌ح‌های استراتژیکی که بیش از دیگران مورد توجه‌اند، این مطالبات و طرح‌ها را می‌یابیم: ریشه‌کنی فقر و فلاکت در هر شکل آن، دگرگونی نهادها (رفراندوم به ابتکار شهروندان، مجلس مؤسسان، پایان دادن به امتیازات ویژه‌ی نمایندگان و منتخبان…)، گذار زیست‌محیطی (ناپایداری انرژی‌ها، آلاینده‌های صنعتی …) برابری، در شمار آوردن و رسیدگی به همگان فارغ از ملیتشان (معلولین، برابری زن و مرد، رسیدگی به محله‌های فقیرنشین، به مناطق روستایی، به قلمروهای فرادریایی فرانسه …).

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗