skip to Main Content
جنگ با راست افراطی در دور دوم انتخابات فرانسه
سیاست

جنگ با راست افراطی در دور دوم انتخابات فرانسه

اگر بنوا آمون که براساس بسیاری از نظرسنجی‌ها مقامی بهتر از پنجم را نمی‌توانست کسب کند، به نفع ژان لوک ملانشون کناره‌گیری می کرد، وضعیت جناح چپ در انتخابات این دوره، به گونه‌ای دیگر و امید به حضور در دور دوم از سوی نامزد جناح چپ بیشتر می‌شد.

شب گذشته امانوئل ماکرون رهبر جنبش «به پیش!» با کسب ۲۳.۵۴ درصد آرا و مارین لو پن رهبر حزب راست افراطی «جبهه ملی» با کسب ۲۲.۳۳ درصد آرا، توانستند به دور دوم انتخابات فرانسه راه پیدا کنند.

براساس اعلام وزارت کشور فرانسه، با شمارش چهل میلیون رای، پس از ماکرون و لو پن، فرانسوا فیون از حزب (راست سنتی) جمهوری‌خواهان با ۱۹.۸۷ درصد آرا و ژان لوک ملانشون از جناح چپ با ۱۹ درصد آرا، در رتبه‌های سوم و چهارم قرار گرفتند.

در این میان بنوا آمون از حزب سوسیالیست تنها ۶ درصد آرا را به دست آورد و در مقام پنجم قرار گرفت. اگر بنوا آمون که براساس بسیاری از نظرسنجی‌ها مقامی بهتر از پنجم را نمی‌توانست کسب کند، به نفع ژان لوک ملانشون کناره‌گیری می کرد، وضعیت جناح چپ در انتخابات این دوره، به گونه‌ای دیگر و امید به حضور در دور دوم از سوی نامزد جناح چپ بیشتر می‌شد.

این برای نخستین بار در تاریخ فرانسه است که هیچ یک از دو نامزد حزب سوسیالیست و راست سنتی موفق به حضور در دور دوم انتخابات نشدند، از سوی دیگر پیروزی حزب جبهه ملی نیز با کسب آرای بالا بی‌سابقه است، به طوری که محبوبیت لو پن و حزب جبهه ملی نسبت به انتخابات گذشته در پنج سال پیش افزایش یافته است، در آن زمان جبهه ملی تنها ۹. ۱۷ درصد آرا را کسب کرد.

امانوئل ماکرون پس از پیروزی در دور اول انتخابات، گفت می‌خواهم رئیس‌جمهور همه فرانسوی‌ها باشم و از آنها در برابر تهدید ظهور افراطی‌گری ملی دفاع کنم. در مقابل مارین لو پن پیروزی خود را یک پیروزی تاریخی برای فرانسه دانست که باید از آن به خوبی استفاده کرد، او هم چنین قول داد که از فرانسه در برابر تهاجم جهانی‌شدن دفاع کند.

همچنین بخوانید:  ممنوعیت لوازم غذاخوری پلاستیکی در فرانسه

پس از راه‌یابی مارین لو پن رهبر حزب راست افراطی «جبهه ملی» به دور دوم، به غیر از ژان لوک ملانشون از جناح چپ، فرانسوا فیون، بنوا آمون، فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، آلن ژوپه، نخست‌وزیر پیشین فرانسه و بسیاری دیگر از مقامات سیاسی فرانسه از مردم خواستند برای شکست جبهه ملی، در دور دوم انتخابات به امانوئل ماکرون رای دهند.

«مارتین اوبری، از چهره‌های مهم حزب سوسیالیست و شهردار لیل در صفحه توئیتر خود از فرانسوی‌ها خواست همانند سال ۲۰۰۲ مانع پیروزی حزب راست افراطی جبهه ملی شوند. پانزده سال پیش، ژان ماری لوپن، نامزد وقت جبهه ملی، همراه با ژاک شیراک به مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری راه یافت، اما با اختلاف زیادی در مرحله دوم شکست خورد.»

بسیاری از نظرسنجی‌ها نیز هم اکنون از پیروزی امانوئل ماکرون در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه خبر می دهند. دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در روز هفتم ماه مه برگزار می‌شود.

امانوئل ماکرون خواستار به روز کردن اقتصاد فرانسه، آزاد کردن بازار کار، سرمایه‌گذاری گسترده، توجه ویژه به آموزش و فرهنگ و نیز تحکیم اتحادیه اروپاست. در مقابل مارین لو پن با داشتن رویکردهای افراطی در قبال اخراج مهاجران به ویژه مسلمانان از فرانسه و تشدید قوانین مهاجرتی به این کشور، خواهان تغییر گسترده در سیاست‌های اقتصادی فرانسه است. او همچنین با تاکید بر اهمیت حفظ هویت فرانسه، خواهان خروج از اتحادیه اروپا و نجات فرانسه در برابر هجوم جهانی شدن است.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗