skip to Main Content
۲۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های لرستان دچار خشکیدگی است
زمین کیوسک

۲۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های لرستان دچار خشکیدگی است

معاون نظارت و پایش اداره محیط‌ زیست لرستان خبر داده ۲۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های لرستان دچار خشکیدگی شده است. الهام برنا یکی از مهم‌ترین عوامل خشکیدگی و زوال درختان بلوط غرب کشور را «گرد و غبارهایی» دانسته که سال‌هاست گریبانگیر این مناطق است. اشاره این مقام مسئول، احتمالا به «ریزگردها»ست که به دستور عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست، نام بردن از آن ممنوع و واژه «گرد و غبار» جایگزینش شده است.

وی اعلام کرده استان لرستان از سال ۸۷ تاکنون به‌طور متوسط ۳ تا ۴ ماه در سال تحت‌تاثیر گرد و غبار بوده است و از «عدم تأمین حقابه زیست‌محیطی تالاب‌ها و رودخانه‌ها و تغیر کاربری در اراضی جنگلی و مرتعی و اراضی کشاورزی» به‌عنوان برخی از عوامل داخلی موثر بر تشدید گرد و غبار نام برده است.

به‌رغم وعده‌های دولت‌های مختلف برای مقابله با پدیده‌ ریزگردها، اقدامات موثری در این رابطه انجام نشده است. فعالان حوزه محیط‌زیست، اقدامات صورت گرفته توسط دولت‌ها از جمله سدسازی‌ها و اجرای طرح‌های انتقال آب را علت اصلی شرایط کنونی محیط زیست کشور می‌دانند. تنها در سدسازی‌ها بر روی رودخانه کارون ده‌ها هزار هکتار از جنگل‌های بلوط کهنسال نابود شدند.

همچنین بخوانید:  بررسی شاخص‌های اجتماعی زندگی زنان روستایی در انجمن جامعه‌شناسی
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗