skip to Main Content
مسیر توسعه از ثابت نگاه‌داشتن دستمزدها نمی‌گذرد
اقتصاد کیوسک

مسیر توسعه از ثابت نگاه‌داشتن دستمزدها نمی‌گذرد

مرتضی افقه‌، اقتصاددان معتقد است برخلاف دیدگاه‌های اقتصاددان‌های مکتب نیاوران، مسیر توسعه از فریز مزدی نمی‌گذرد و نمی‌توان با چنین استدلالی مانع از افزایش واقعی دستمزد‌ها شد.

به گفته او ثابت ‌نگاه‌داشتن دستمزدها یعنی اینکه درآمد نیروی انسانی همیشه از هزینه‌های زندگی او عقب‌تر نگهداشته شود؛ اما توسعه زمانی اتفاق می‌افتد که انسان بتواند علاوه برتامین نیازهای مادی، از عهده نیازهای غیرمادی خودش هم برآید.

این عضو هیات علمی دانشگاه چمران اهواز اضافه کرده وجود ۲۰ میلیون فقیر مطلق را باید نشان شکست اندیشه‌ای تلقی کرد که گروهی از مهندسان اقتصاد،  آنرا به نام مکتب نیاوران پایه‌گذاری کرده‌اند. به اعتقاد او سیاست‌های اقتصادی که تاکنون در کشور به اجرا درآمده‌اند، به جای توسعه جامعه، بیشتر به توزیع ناعادلانه ثروت منجر شده‌است.

مکتب نیاوران متعلق به حلقه‌ای از اقتصاددانان دست‌راستی ایرانی است که به بازار آزاد معتقد بوده و در دو دهه ابتدایی بعد از انقلاب ،در سازمان برنامه و بودجه متصدی امور شده و برنامه‌های توسعه‌ای اول تا سوم را تدوین کردند.

سال گذشته نمایندگان کارگری با نمایندگان کارفرمایان و دولت به توافق رسیدند که حداقل حقوق کارگران بر مبنای هزینه سبد معاش خانوار که دو میلیون و ۴۸۹ هزار تومان تعیین شده بود، افزایش پیدا کند اما دولت به این وعده خود عمل نکرد. افزایش‌نیافتن دستمزدها به بهانه رونق اقتصادی از جمله اقداماتی است که مخالفان بسیاری دارد.

همچنین بخوانید:  اعتراض چراغ روشنِ رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗