skip to Main Content
دولت به وعده کاهش شکاف درآمد و هزینه عمل نکرد
جامعه کیوسک

دولت به وعده کاهش شکاف درآمد و هزینه عمل نکرد

حداقل دستمزد کارگران برای سال ۹۶ هنوز تعیین نشده است. فعالان کارگری معتقدند حداقل دستمزد باید بر اساس سبد هزینه خانوار تعیین شود اما دولت همچنان زیربار این موضوع نرفته است. آیت اسدی، عضو کارگری شورای عالی کار در این‌باره گفته با توجه به اتفاق شرکای اجتماعی برسر محاسباتی که در کارگروه مزد شورای عالی‌کار در مورد تعیین بهای سبد هزینه خانوار صورت گرفته است، دیگر هیچ بهانه‌ای در مورد ترمیم دستمزدهای کنونی پذیرفته نیست.

به گفته او کمترین توقع کارگران و خانواده‌هایشان واقعی‌شدن مزد بر اساس تورم سبد معیشت خانوارهای کارگری است و اگر دولت ادعای حمایت از محرومان جامعه را شرایط کنونی بهترین فرصت ممکن است.

به تازگی توافق سه‌جانبه‌ای از طرف کارگران، کارفرمایان و دولت درباره هزینه سبد معاش خانوار و عدد دو میلیون و ۴۸۹ هزار تومان ایجاد شده که این عدد به اعتقاد اسدی خدشه‌ناپذیر است و همه باید بپذیرند که هزینه‌های زندگی سه برابر حداقل دستمزد فعلی است. او وعده‌های حسن روحانی درباره جبران شکاف درآمد و هزینه‌های زندگی را هم یادآور شده و گفته در این سه سال سیاستگذاری‌های مزدی در این جهت نبوده است.

حداقل دستمزد کارگران امسا ۸۱۲ هزار تومان بود در حالیکه این مبلغ نصف مبلغ پیشنهادی فعالان کارگری بود. فعالان کارگری همچنین معتقدند دولت اگر بخواهد در سال ۹۶ تنها ۱۰ درصد دستمزد کارگران را افزایش دهد، این افزایش هیچ تناسبی با هزینه‌های زندگی کارگران ندارد و دولت باید حداقل دستمزد را علاوه بر تورم بر اساس هزینه‌های زندگی تعیین کند.

همچنین بخوانید:  چرخش‌های زیست‌سیاست (فوکو، نگری، آگامبن)
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗