skip to Main Content
کوچکی بودجه‌های دولتی در برابر بزرگی بحران محیط زیست
جامعه زمین کیوسک

کوچکی بودجه‌های دولتی در برابر بزرگی بحران محیط زیست

بر اساس مطالعات موسسه آینده‌پژوهی «آینده‌بان» بحران تامین آب، بعد از ضرورت اصلاحات ساختاری اقتصادی دومین مسئله ایران در سال ۹۶ بود. بحران ریزگردها هم از بین ۱۰۰مسئله اصلی ایران در این سال در جایگاه هفتم قرار داشت.

بر اساس این مطالعه پیامدهای بحران آب در جایگاه هشتم و بحران آلودگی هوا هم در جایگاه پانزدهم مسائل اساسی ایران قرار گرفته بود که نشان می‌‌دهد ایران با یک بحران زیست‌محیطی مواجه است.

سال‌هاست کارشناسان و فعالان حوزه محیط زیست درباره سیاست‌های غلط دولت‌ها در اداره منابع محیط زیست هشدار می‌دهند. سدسازی‌های بی‌رویه، پروژه‌های انتقال آب، استفاده بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، برداشت بی‌رویه از جنگل‌ها، آلودگی دریاهای کشور، خشک‌شدن تالاب‌ها و دریاچه‌های طبیعی و ده‌ها مشکل دیگر ایران به یکی از بحرانی‌ترین مناطق زندگی جهان در سال‌های آینده تبدیل خواهد کرد.

با همه این‌ها دولت‌ها همچنان به موضوع محیط زیست به عنوان یک موضوع حاشیه‌ای می‌پردازند و همچنان برای پیشبرد صنعت و کشاورزی و ایجاد اشتغال، محیط زیست را قربانی می‌کنند.

سهم محیط زیست از بودجه عمومی دولت همچنان بسیار کم است و بر اساس بودجه سال آینده کشور تنها دو دهم درصد از بودجه سال آینده برای امور محیط زیست صرف خواهد شد.  این رقم دو هزار و ۳۸۸میلیارد تومان است. علاوه بر آن ۱۵۰ میلیون دلار معادل ۵۲۵ میلیارد تومان مقابله با ریزگردها و دو میلیارد دلار معادل هفت هزار میلیارد تومان هم برای برای بهبود محیط زیست، آبخیزداری و ساماندهی پسماندهای پیش‌بینی شده است.

در همین حال پروژه‌های غیرعلمی و بدون مطالعه دولت برای استفاده از منابع زیست‌محیطی خسارت‌های جبران‌ناپذیری به محیط زیست ایران وارد کرده است. پروژه‌های انتقال آب و سدسازی‌های غیرعلمی همچنان با جدیت ادامه دارد و این وضعیت آب در کشور را بحرانی کرده است.

همچنین بخوانید:  اکوسوسیالیسم چیست؟
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗