skip to Main Content
خطر مرگ هنگام زایمان در دختران زیر ۱۵سال ۵برابر است
جامعه کیوسک

خطر مرگ هنگام زایمان در دختران زیر ۱۵سال ۵برابر است

عضو انجمن زنان و مامایی کشور می‌گوید خطر مرگ در دختران زیر ۱۵ سال هنگام زایمان ۵ برابر و در سنین ۱۵ تا ۱۹ سال، ۲ برابر زنانی است که بعد از ۲۰ سالگی زایمان می‌کنند.

فرشته سربازی در رابطه با ازدواج دختران در سنین پایین گفته از نظر طب مامایی، بارداری در سنین زیر۱۹ سال و بالای ۳۴ سال به عنوان حاملگی‌های پرخطر تلقی می‌شوند. عوارض بارداری و زایمان دومین علت مرگ دختران زیر ۱۹ سال در جهان است؛ همچنین فرزندان مادران زیر ۱۹ سال در مقایسه با مادران ۲۰ تا ۲۴ سال با خطر بالاتری از مرگ مواجه‌اند.

به گفته او از آنجا که دختر نوجوان در حال رشد است و اندام‌های تولید مثلی و تناسلی او از رشد کافی برای طی کردن دوران بارداری و زایمان برخوردار نیست، ازدواج و بارداری می‌تواند مخاطراتی را برای مادر و  فرزند ایجاد کند.

سن قانونی ازدواج برای دختران در ایران ۱۳ سال است که حتی ازدواج‌های پایین‌تر از این سن هم ثبت می‌شوند. به تازگی برخی نمایندگان مجلس تلاشی را برای افزایش سن ازدواج دختران به ۱۵سال آغاز کرده‌اند اما این موضوع همچنان با مخالفت‌های بسیاری مواجه است. این در حالی است که فعالان حقوق کودک معتقدند حداقل سن ازدواج باید ۱۸ سال باشد.

همچنین بخوانید:  دیگر خانه‌ای ندارم اما از اینجا نمی‌روم
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗