skip to Main Content
بهانه قراردادن قیمت‌ تمام‌شده کالا برای کاهش دستمزد کارگران
اقتصاد کیوسک

بهانه قراردادن قیمت‌ تمام‌شده کالا برای کاهش دستمزد کارگران

یک کارشناس بازار کار با اشاره به فاصله بین دستمزد کارگران با تورم واقعی می‌گوید بعضی از کارفرمایان در زمان تعیین دستمزد، نوک پیکان قیمت تمام شده کالا را به سمت کارگران می‌برند و اوضاع بد مالی را بهانه می‌کنند تا مزد واقعی کارگران را ندهند.

به گفته رحمت‌اله پورموسی در تمام دنیا وقتی دستمزد نیروی کار افزایش پیدا می‌کند شاید سهم دستمزد در قیمت تمام شده کالا زیاد باشد ولی نیروی کار راضی است و با رضایت تمام کالای با کیفیت تولید می‌کند.

به اعتقاد او اگر امروز قیمت تمام شده کالای ایرانی بالا است دولت باید در تامین مواد اولیه و جبران هزینه‌های آن به کمک تولید کنندگان بیاید و سهم خود را در قبال کارفرمایان بپردازد.

به گفته پورموسی در جلسات دستمزد شورای عالی کار تلاش نمایندگان کارگری این است که مزد عادلانه و منطبق با واقعیات روز زندگی کارگران به تصویب برسد ولی همواره اوضاع اقتصادی و وضعیت کارفرمایان بر شرایط دشوار زندگی کارگران سایه می‌اندازد و مانع تعیین حقوق و دستمزدی شایسته برای کارگران می‌شود.

سال‌ها است موضوع تعیین حداقل دستمزد کارگران به موضوعی پرچالش بین کارگران از یک طرف و دولت و کارفرمایان از طرف دیگر تبدیل شده است. با اینکه بر اساس آخرین بررسی‌ها حداقل هزینه یک خانواده چهار نفره در تهران سه میلیون و ۵۰۰هزار تومان است با این همه دستمزدها بر اساس نرخ تورم افزایش می‌یابد و هزینه زندگی در آن لحاظ نمی‌شود. فعالان کارگری معتقدند محاسبه حداقل دستمزد با تورم در شرایط فعلی غیرقانونی است.

همچنین بخوانید:  سیاست‌های آموزش و پرورش در خدمت انتشار کرونا
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗